Krantenverdeling loopt helemaal in de soep: "Ik heb nog maar één keer de krant gehad deze week"

15 mrt , 13:00 Binnenland
250315kranten

Sinds de krantenbedeling in België niet langer exclusief door Bpost wordt uitgevoerd, regent het klachten van abonnees. De bedrijven AMP en PPP, die de distributie overnamen, kampen met ernstige opstartproblemen. Veel kranten worden te laat, onvolledig of zelfs helemaal niet geleverd. Vooral in Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant ervaren lezers hinder.

Sinds de overgang naar de nieuwe verdelers krijgen abonnees regelmatig de verkeerde krant, een vuile editie of soms helemaal geen exemplaar. “Deze week kreeg ik mijn krant nog maar één keer", getuigt Ludo Tuyteleers uit Reet bij Radio 1. “Soms krijg ik er twee, maar dan is het niet de krant waarop ik geabonneerd ben.”

De Ombudsvrouw van de postsector, Katelijne Exelmans, bevestigt dat de klachten blijven binnenstromen. Volgens haar zijn het “typische opstartproblemen”, maar erkent ze ook dat de distributiebedrijven moeite hebben met het vinden van betrouwbare onderaannemers. “Het blijkt moeilijk om mensen te vinden die om half vier ’s ochtends willen starten met de bezorging,” legt ze uit.

Moeilijke overgang naar nieuwe bedrijven
Voorheen werd de volledige krantenbedeling door Bpost verzorgd, maar sinds de overheid besloot die taak over te dragen aan AMP en PPP, wordt de overgang per regio doorgevoerd. Dit proces duurt nog tot de zomer, waardoor sommige gebieden langer met problemen kampen. De verdelers hebben ervaring met leveringen aan verkooppunten en hotels, maar minder met distributie aan particulieren, wat de opstart bemoeilijkt.

Veel abonnees weten niet welk bedrijf verantwoordelijk is voor hun krant. Dat maakt het moeilijk om klachten te melden en opvolging te krijgen. Exelmans geeft aan dat zowel AMP als PPP evenveel klachten ontvangen, maar dat er pas actie ondernomen wordt nadat klanten eerst contact opnemen met hun bezorgdienst. “Pas als er geen verbetering komt, kunnen wij ingrijpen,” aldus de Ombudsvrouw.

Compensatie voor gedupeerden
Om de schade enigszins te vergoeden, bieden uitgevers compensaties aan in de vorm van cheques voor een gratis krant bij de winkel of een verlenging van het abonnement. Dit lost echter niet het fundamentele probleem op: veel lezers missen hun dagelijkse krant.

Krantenuitgevers zoals DPG Media en Mediahuis proberen de situatie te verbeteren door klachten van abonnees rechtstreeks met de distributiebedrijven te bespreken. AMP en PPP hebben inmiddels aangekondigd gezamenlijk met een reactie te komen en beloven beterschap op lange termijn.