Vanaf 1 december worden er strengere regels ingevoerd voor de keuring van autobanden, zo meldt het departement Mobiliteit en Openbare Werken. Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) wil hiermee de veiligheid en transparantie van de autokeuring verbeteren.
Verhoogde aandacht voor bandenslijtage
Een van de belangrijkste veranderingen is de strengere controle op bandenslijtage. De slijtage-indicator, die zich in de hoofdgroef van de band bevindt, bepaalt of een band aan vervanging toe is. Als deze indicator gelijk staat met het loopvlak van de band, wordt het voertuig vanaf 1 december afgekeurd en krijgt het een rood keuringsbewijs met vijftien dagen geldigheid. Dit betekent dat de auto wel nog op de openbare weg mag rijden, maar het gebrek moet binnen twee maanden verholpen worden en het voertuig moet herkeurd worden. Als de profieldiepte onder de 1,6 millimeter zakt, volgt er een rood keuringsbewijs met een onmiddellijk verkeersverbod. De bestuurder mag in dat geval enkel nog de kortste route afleggen tussen de woonplaats, de garage en het keuringscentrum.
Nieuwe snelheidsregels voor banden
Een andere maatregel is de vaststelling van de snelheidsindex van banden op 160 kilometer per uur. Dit is relevant omdat er in Vlaanderen nergens sneller dan 120 kilometer per uur mag worden gereden. Tot nu toe moest de snelheidsindex van de banden gelijk zijn aan de maximale snelheid van het voertuig. Voortaan moet er een waarschuwingslabel op het dashboard worden aangebracht als de snelheidsindex van de banden lager is dan de maximumsnelheid die het voertuig aankan.
Verplichte e-markering en soepelere symmetrie-eisen
Vanaf 1 december wordt het ook verplicht om een e-markering te hebben op banden van voertuigen die na 1 januari 2004 zijn ingeschreven. Dit merkteken bevestigt dat de banden voldoen aan Europese veiligheidsnormen. Volgens het departement Mobiliteit en Openbare Werken zullen de meeste voertuigen hieraan voldoen, waardoor massale afkeuringen niet worden verwacht.
De regels voor de symmetrie van banden worden tegelijkertijd versoepeld. Banden op dezelfde as hoeven voortaan alleen dezelfde structuur en afmeting te hebben; de laad- en snelheidsindex worden niet langer gecontroleerd in dit opzicht.
Met deze nieuwe maatregelen hoopt de Vlaamse overheid de verkeersveiligheid te verbeteren en automobilisten bewuster te maken van de staat en kwaliteit van hun banden.