Er circuleren opnieuw verdachte e-mails die afkomstig lijken te zijn van itsme®, waarin gevraagd wordt om persoonlijke gegevens bij te werken. Wees extra voorzichtig bij dergelijke berichten en volg de onderstaande richtlijnen om phishing te voorkomen.
Let op: itsme® vraagt nooit om je gegevens via e-mail
Itsme® zal je nooit per e-mail, sms of telefoon benaderen met het verzoek om je account opnieuw te activeren of je bankgegevens opnieuw in te voeren. Als je een dergelijk bericht ontvangt, is de kans groot dat het om een phishing-poging gaat.
Hoe herken je verdachte berichten?
- Controleer altijd de afzender van de e-mail en de link waarnaar je wordt doorverwezen.
- Klik nooit op een link in een e-mail of sms om toegang te krijgen tot je itsme® account. Bezoek altijd rechtstreeks de officiële website of app.
- Open geen bijlages en download nooit applicaties als dat in een bericht wordt gevraagd.
Wat te doen bij een verdacht bericht?
- Klik niet op links en open geen bijlagen in verdachte e-mails of sms'jes.
- Stuur verdachte e-mails door naar [email protected].
- Maak een screenshot van verdachte sms'jes en stuur die ook naar [email protected].
Heb je op een verdachte link geklikt?
Als je per ongeluk op een link hebt geklikt, vul dan geen verdere gegevens in en breek elke interactie af. Volg daarna deze stappen:
- Geef nooit persoonlijke codes door aan iemand.
- Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je elders gebruikt, verander dit wachtwoord onmiddellijk.
Wat te doen als je bent opgelicht?
Indien je merkt dat je geld bent kwijtgeraakt of bent afgeperst, is het belangrijk om meteen actie te ondernemen:
- Doe aangifte bij de politie in je woonplaats.
- Contacteer je bank en/of Card Stop via 078 170 170 als je bankgegevens hebt doorgegeven of als er geld van je rekening verdwijnt. Op die manier kunnen frauduleuze transacties worden geblokkeerd.
Voor meer informatie over het herkennen van phishing, kan je de e-learningcursus Surfen zonder zorgen volgen om jezelf beter te beschermen tegen online oplichting.