Studente (21) pleegt zelfmoord nadat haar (verkeerdelijk) wordt gemeld dat ze zakt voor examens Buitenland
Buitenland

Studente (21) pleegt zelfmoord nadat haar (verkeerdelijk) wordt gemeld dat ze zakt voor examens

Studente (21) pleegt zelfmoord nadat haar (verkeerdelijk) wordt gemeld dat ze zakt voor examens

Mared Foulkes, een 21-jarige Britse studente, heeft zichzelf van het leven beroofd nadat ze te horen kreeg dat ze was gezakt voor haar examens. Achteraf bleek dat ze tóch was geslaagd.

Uit een gerechtelijk onderzoek blijkt dat de studente een geautomatiseerde e-mail van de universiteit had ontvangen waarin stond dat ze was gezakt voor haar examens en niet in staat zou zijn om door te gaan naar haar derde jaar.

Mared kreeg te horen dat ze met 39 procent was gezakt voor haar examen, terwijl ze eigenlijk met 62 procent was geslaagd. De 39 procent had betrekking op een examen waarvoor ze op 26 maart was gezakt en niet op het hertentamen dat ze had afgelegd en waarvoor ze geslaagd was op 24 april.

“Ze dacht dat ze gefaald had”

Ze stierf tragisch nadat ze op 8 juli van een brug was gevallen voordat de fout werd rechtgezet. Haar moeder zei dat de dood van haar dochter een rechtstreeks gevolg was van het ontvangen van de e-mail. “Ze ontving die automatische e-mail. Er was niets persoonlijks, geen telefoontje, niets.”

“Ze dacht dat ze gefaald had”, vervolgt de moeder. “Ze was toegewijd aan haar opleiding en aan haar werk in de apotheek. Ze had het gevoel dat al haar dromen en ambities werden beëindigd door wat er in die e-mail stond. Voor een 21-jarige is dat ongelooflijk.”

Uit een autopsie bleek dat ze bij de val een hoofdwond had opgelopen, die waarschijnlijk dodelijke hersenschade zou hebben veroorzaakt. Voordat Mared naar de brug reed, had ze een huisgenoot over het examen ge-sms’t: “Ik heb niets gedaan”.

Lessen leren

Professor Mark Gumbleton, hoofd farmacie aan de Universiteit van Cardiff, legde uit dat het e-mailsysteem geen rekening hield met de herkansing van Mared. "Er moeten altijd lessen worden geleerd. We hebben binnen de regelgeving gehandeld, maar we moeten naar een eenvoudiger systeem van bekrachtiging van cijfers gaan. De uitdaging is om een ​​situatie te vermijden waarin we verwarring creëren. Ik denk dat de universiteit hiernaar kijkt en dat er veranderingen gaan plaatsvinden."

0 claps
0 bezoekers

Populair

Laatste nieuws