Dinsdag werden twee zusjes van 1,5 en 9 doodgereden door een vrachtwagen op een Antwerps kruispunt. Het kruispunt op de Lange Leemstraat werd op 15 april aangepast om het veiliger te maken, maar het stadsbestuur draaide die beslissing terug.
Toen het tragisch ongeval gebeurde, staken de twee meisjes bij groen licht de straat over. De vrachtwagen had op dat moment ook groen licht en had de meisjes niet gezien. Op 15 april werden de lichten op het kruispunt nog aangepast zodat het licht niet op groen sprong voor zachte weggebruikers en auto’s. Op 29 april werd de beslissing teruggedraaid.
Koen Kennis, Antwerps schepen voor Mobiliteit (N-VA), gaf dinsdag tijdens een persconferentie uitleg. Volgens hem gaf de nieuwe conflictvrije regeling voor te veel files. Er werd een aanpassing gedaan, maar daardoor moesten voetgangers te lang wachten en begonnen ze de lichten te negeren. Daarom werd terug gegaan naar de oude regeling. Andere partijen, zoals Groen, CD&V en PVDA hadden sterke kritiek op de aanpak van Kennis.
“Op deze manier blijven we nieuwe ongelukken creëren”
In juli werd door mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) een nieuw mobiliteitsplan gelanceerd. Daarin staat dat elk kruispunt conflictvrij moeten worden gemaakt, naar het voorbeeld van Nederland. Professor mobiliteit Dirk Lauwers (UGent en UAntwerpen) zei in De Morgen: “Dit is het resultaat van een structurele fout in ons verkeer: de mengeling van vrachtverkeer en zachte weggebruikers. Zolang we deze fout niet rechtzetten, blijven we nieuwe ongelukken creëren.”