Tom Demeyer van netbeheerder Elia heeft tegenover De Standaard gereageerd op de F-16-crash die donderdag plaatsvond. Één van de piloten bleef in een hoogspanningslijn hangen.
"Bij gelijksoortige incidenten liep het de voorbije jaren slecht af", zegt Demeyer. "We weten niet of de lijn gebruikt werd en waar de piloot precies hing. Toch blijft dit uitzonderlijk." Hoe kan het dan dat de piloot niet geëlektrocuteerd werd? "Een mast bestaat uit twee rijen met drie kabels aan wisselspanning. Die kabels zijn niet geïsoleerd - de lucht dient als isolatie. Als de piloot slechts één lijn of kabel heeft geraakt, dan is het mogelijk dat hij niet meteen geëlektrocuteerd werd."
"Het is net zoals bij vogels: ook die kunnen langere tijd op één van de kabelsgaan zitten zonder geëlektrocuteerd te worden", gaat Demeyer verder. "Mocht de piloot twee kabels hebben aangeraakt, dan zou er direct elektrocutie plaatsvinden", zegt hij.
Geluk
Mogelijk raakte de piloot ook de aardingskabel. Die ligt boven de 'gevaarlijkste kabels en dient als bliksemafleider. "Maar dat is momenteel moeilijk te zeggen", aldus Demeyer. "In elke situatie heeft de piloot veel geluk gehad. Het is in de recente geschiedenis nog nooit voorgekomen dat zoiets gebeurde", besluit hij.