De gaming industrie is het afgelopen jaar flink gegroeid. Doordat er meer mensen thuis zaten en geen andere activiteiten konden ondernemen, zijn er meer 63% spellen gekocht en gedownload. Hetzelfde geldt voor nieuwe consoles.
Daarnaast zijn er allerlei andere factoren die voor de groei van de gaming industrie zorgen, zoals de toename in het aantal mobiele telefoons en het ontwikkelen van nieuwe platformen. Voorlopig zijn er nog geen tekenen dat deze groei afneemt en er wordt verwacht dat de industrie blijft toenemen in 2021.
Oorzaken voor groei
De groei van de Europese gaming industrie wordt veroorzaakt door meerdere factoren. De opkomst van nieuwe spelgenres zoals E-sport en virtual reality dragen hieraan bij. Ook de toenemende populariteit van mobiele telefoons en het toegankelijker worden van internet zijn groeifactoren. De gaming industrie is op het moment zelfs groter dan de film en sport industrie bij elkaar.
Mobiele gaming industrie
Een van de oorzaken van de verwachte groei is de toename van het aantal mobiele telefoons. Meer dan 90% van de populatie in Europa heeft een mobiele telefoon met toegang tot het internet. Het spelen van spellen wordt hierdoor steeds toegankelijker. Veel websites bieden mobiele versies aan of mobiele apps.
Online casino’s
De online gokmarkt is de afgelopen jaren enorm gegroeid en gaat nog veel meer groeien. Wereldwijd wordt een CAGR verwacht van 11.5% van 2020 tot 2027, wat ervoor zal zorgen dat de marktwaarde rond de 127.3 miljard USD zal liggen tegen 2027.
Een van de online casino’s die voordeel heeft gehaald uit deze groei is
Circus. De toegankelijkheid van casino’s op mobiele telefoons terwijl fysieke casino’s gesloten waren, zorgde onder andere voor deze stijging. Circus speelt op twee markten en zag hierdoor het aantal spelers online stijgen. Volgens de European Gambling and Betting Association zagen de online casino’s in Europa in 2020 hun omzet met gemiddeld 10% stijgen.
Fysieke casino’s hebben de groei van andere (online) consumenten gezien en zullen zich ook meer focussen op deze digitalisering. De 10% omzetgroei van online casino’s staat in contrast met de 23% omzetdaling van fysieke casino’s. Veel spelers hebben de gemakken van het online gokken zich eigen gemaakt en dat kan er voor zorgen dat deze groei voorlopig nog wel even zal voortduren.
Virtual Reality
In de laatste twee jaar is de populariteit van virtual reality games enorm gestegen, vooral na het uitkomen van de Oculus en Google cardboard VR apparaten. Bij VR simuleert een computer een bepaalde omgeving om spelers het gevoel te geven dat ze zich echt in die omgeving bevinden. Het wordt niet alleen gebruikt in games, maar ook voor het trainen van bijvoorbeeld piloten of chirurgen.
De Europese augmented reality and virtual reality markt werd in 2018 geschat op 4.57 miljard USD, er wordt verwacht dat de markt in 2026 50.55 miljard USD waard zal zijn. Een gigantische groei dus.
E-sport
De laatste jaren is e-sport uitgegroeid tot een echt fenomeen, ook wel competitief gamen genoemd. Spelers nemen het online tegen elkaar op via computers, laptops, smartphones, tablets of spelcomputers. Sociale platformen zoals Twitch en YouTube Gaming spelen een belangrijke rol in deze groei.
Business Insider Intelligence verwacht dat de globale e-sport markt over de aankomende twee jaar met minstens 500 miljoen USD zal stijgen, tot een minimale marktwaarde van 1,5 miljard USD in 2022. Ook hierbij speelt de opkomst van de smartphones een rol.
Cloud gaming
Door cloud gaming kunnen er spellen gespeeld worden zonder de noodzaak aan krachtige spelcomputers. De spellen worden vanaf een server centrum naar het apparaat van de gamer gestreamd. In Nederland en België is dit ook wel bekend als game streamingdienst. PlayStation, Xbox, Amazon en Microsoft laten deze kans natuurlijk niet aan zich voorbij gaan en zijn enkele van de vele bedrijven die actief zijn in de wereld van cloud gaming.
Omdat er voor dit type gaming de aankoop van krachtige spelcomputers niet vereist is, is het veel toegankelijker voor spelers. Newzoo heeft de verwachting dat aan het einde van 2021 ongeveer 24 miljoen mensen spelen via cloud gaming en een abonnement hebben bij een aanbieder, zoals
Shadow.
Geografische verdeling
Na Noord-Amerika en Azië heeft Europa een van de grootste markten voor video games. Het gaat hierbij vooral om landen zoals Frankrijk, Duitsland, VK en Italië. Volgens Goldstein Research is het te verwachten dat de Europese Gaming markt groeit met een CAGR van 5% in de periode van 2016-2024. De waarde van de markt wordt geschat op 34.9 miljard USD.
Duitsland staat op één met de hoogste inkomsten uit de gaming industrie, namelijk meer dan 3.7 miljard USD. De landen die het meeste spenderen aan game content zijn Frankrijk, Duitsland, Zweden en België.
Spelontwikkelaars
Er zijn meer dan 2000 spelontwikkelaar studio’s in Europa actief. Dit aantal blijft toenemen met de groeiende markt. De European Games Developer Federation (EGDF) representeren de Europese spelontwikkelaars en ondersteunen ze op verschillende vlakken. Grote bedrijven die meedoen in de Europese markt zijn onder andere Sony, Tencent, Activision Blizzard, NetEase, Electronic Arts, Google, Interactive, Nexon, Apple, Nintendo, Ubisoft, Disney en Bnadai Namco.
Er wordt dus nog heel wat groei verwacht in de gaming industrie. Enerzijds door de toename aan mobiele telefoons en het verbeteren van de toegankelijkheid van internet en anderzijds door de uitbreiding van recent ontwikkelde gaming platformen, zoals e-sport, cloud gaming en virtual reality. Ook online casino’s worden steeds populairder. Veel spelers ontdekken het gemak van een online casino ten opzichte van een fysiek casino en door de verbeterde technologie wordt de online casino ervaring steeds beter. De Europese gaming markt is nog lang niet klaar met groeien.