Groen wil het plan tegen de klimaatopwarming versnellen. Tegen 2030 zouden er in heel Vlaanderen geen dieselwagens meer mogen rondrijden, vanaf 2035 moet het ook voor benzinewagens gedaan zo. Om dat te realiseren, wil Groen van Vlaanderen één grote lage-emissiezone (LEZ) maken, zo schrijft De Morgen.
Europa legt zijn lidstaten op dat er tegen 2050 geen wagens op fossiele brandstoffen meer mogen rondrijden. Daarom moet tegen 2035 de verkoop van zulke wagens volledig verboden worden. In Vlaanderen streeft men ernaar om het aantal nieuwe auto’s op fossiele brandstoffen tegen 2030 te halveren.
Maar volgens Groen gaat dat niet snel genoeg. De partij wil daarom wagens op fossiele brandstoffen al tegen 2035 volledig bannen. Tegen 2030 zouden er in heel Vlaanderen geen dieselwagens meer mogen rondrijden, vanaf 2035 willen de Groenen ook de benzinewagens bannen. Zo willen ze de klimaatopwarming tegen gaan én de luchtkwaliteit in Vlaanderen verbeteren.
Vlaanderen moet daarom één grote lage-emissiezone worden, volgens Groen. Zo'n zone is een afgebakend gebied waarin bepaalde voertuigen niet binnen mogen omdat ze te vervuilend zijn. Vandaag bestaan LEZ's al in Antwerpen en in het Brussels Gewest. De komende jaren vullen ook Gent en Mechelen dat lijstje aan.
“Het vage 'tegen 2030 halveren' zorgt voor veel ongerustheid bij mensen", zo zegt Vlaams Parlementslid Elisabeth Meuleman. "Mensen weten niet meer vanaf wanneer ze waar nog met hun auto kunnen rijden en waar niet. Wij willen de consument duidelijkheid geven. Als mensen een wagen kopen, moeten ze weten waar ze aan toe zijn. We moeten hen ook voldoende tijd geven om zich aan te passen. Daarom stellen we voor om dit gefaseerd in te voeren."
Milieu-epidemioloog Tim Nawrot (UHasselt) merkt ook op dat de maatregelen niet alleen beperkt moeten zijn tot het wegverkeer:"Scheepvaart leidt evenzeer tot luchtverontreiniging, net als ammoniak uit de landbouw. Het is een en-en-enverhaal."
Duur prijskaartje
Dat aan elektrische wagen een duur prijskaartje hangt, beseft Groen ook. Daarom wil de partij ook flankerende sociale maatregelen voorzien. Bijvoorbeeld subsidies voor elektrische deelwagens en sloop- en bouwpremies voor mensen die hun vervuilende auto wegdoen of laten ombouwen.
"Het is belangrijk dat we iedereen meekrijgen in de transitie", vertelt Groen-fractieleider Björn Rzoska. Wat de totale kostprijs van de algemene LEZ en de flankerende maatregelen is, kan Rzoska op dit moment nog niet zeggen. Ook deskundigen tasten nog in het duister.
Wel zou volgens Nawrot de ambitieuze wetgeving de auto-industrie zo aansporen om technologische vernieuwingen sneller door te voeren. Dat zou ook een gunstige impact kunnen hebben op het prijskaartje.