Het Rode Kruis heeft zich met hun nieuwste campagne de woede op de hals gehaald. Door een beeld van een dikke blanke man te gebruiken, bezondigt de organisatie zich aan ‘fatshaming’, klinkt het op sociale media.
Gisteren kwam Het Rode Kruis met een nieuwe campagne en deze werd niet bepaald met veel gejuich onthaald. Wel integendeel. Op het beeld dat bij deze campagne hoort, zit een naakte, zwaarlijvige blanke man rug aan rug met een zwart kind met een hongerbuik.
“Terwijl wij onze buik rond eten, dreigt die van 41 miljoen mensen in Zuidelijk Afrika op te zwellen door een voedselcrisis. We moeten nú ingrijpen om een humanitaire ramp te vermijden”, aldus Het Rode Kruis.
Metafoor
De campagne kwam in een mum van tijd in het oog van de storm terecht. Verscheidene reacties logen er niet om en het woord ‘schandalig’ werd niet geschuwd. Intussen heeft Het Rode Kruis gereageerd op de kritiek.
“Onze campagne is puur visuele metafoor van de “rijkdom” hier ten opzichte van de 41 miljoen mensen in Zuidelijk Afrika die kreunen onder tekort aan eten", klinkt het.