In ‘Paola, côté jardin’ blikte
koningin Paola terug op haar leven in de schijnwerpers. Royaltywatcher Thierry Debels geeft daarbij zijn onversneden mening.
Koningin Paola draaide er allesbehalve omheen in ‘Paola, côté jardin’. Ze getuigde in de documentaire over de moeilijke momenten in haar leven, en probeerde zo haar menselijke kant te tonen aan de wereld. Ze gaf bovendien relatieadvies en profileerde zich als de grootmoeder van de familie. Royaltywatcher Thierry Debels doorprikt dat gegeven beeld.
Tang
Dat Debels bitter weinig sympathie heeft voor Paola, is al eerder gebleken. En haar documentaire heeft daar niets aan veranderd. “Paola is een verschrikkelijk mens”, meent Debels.
“Ik begrijp nog steeds niet waarom Albert teruggekeerd is naar haar. Bij elke zin die Albert zei, werd hij onderbroken door z’n vrouw. Dat kan toch gewoonweg niet?”
“We weten dat Albert een beetje onder de sloef ligt, en dat kreeg we nu duidelijk op beeld. Ik heb bovendien al tientallen verhalen over Paola gehoord, en ze is een tang van een vrouw.”
Vreemde grootmoeder
Ook het feit dat Paola haar rol als grootmoeder naar voren wou laten komen in de docu, deed bij Debels enkele vragen rijzen. “Paola wil de indruk geven dat ze de grootmoeder is van de familie, en ik had de indruk dat dat zeer kunstmatig was. De zonen van Laurent zaten naast haar en het leek alsof ze naast een vreemd persoon zaten.”
“Ze wil laten blijken dat ze veel contact heeft met haar kleinkinderen, maar ik merkte daar zeer weinig van. Ik vrees dat het een imago is dat ze naar voren wil brengen dat eigenlijk niet klopt met de werkelijkheid.”
“Ook Louisa, de dochter van Astrid en Lorenz, zat erbij, en je zag dat er geen communicatie was tussen die twee. Dat was zo kunstmatig. Joachim is er dan eens bij gekomen, maar ook daar was geen interactie. Ik heb het al honderd keer gezegd: het is en blijft een rare familie.”
Laurent
Bovendien was de wijze waarop Laurent aan bod kwam in de documentaire vreemd voor Debels. “Laurent heeft zijn interview niet samen met zijn ouders gegeven. Dat zegt genoeg. Ik vond dat het een beetje raar overkwam, maar goed, Laurent is natuurlijk een rare vogel.”
“Laurent moest bijvoorbeeld iets vertellen over zijn moeder. Hij zei: ‘Ze heeft een tentoonstelling van Jan Fabre georganiseerd in het paleis.’ Is dat dan het beste dat je kunt zeggen over je moeder? Het is duidelijk dat die man het verleden nog niet verteerd heeft. Die jongen heeft letterlijk slagen gehad van de riem van zijn moeder.”
“Toen hij twaalf of dertien jaar oud was, heeft ze hem drie dagen opgesloten in de badkamer, zonder eten. Laurent is gewoon mishandeld geweest. Als dat vandaag zou gebeurd zijn, dan zouden ze haar pakken. Dus ik begrijp hem wel. Ik heb geen sympathie voor hem, maar af en toe begrijp ik hem wel.”
Affaires
In de documentaire besprak Paola niet alleen haar jeugdjaren en haar huidige leven, maar ook het hoofdstuk Albert de Mun, een Franstalige journalist. Met hem had Paola een affaire toen ze relatieproblemen kende met Albert. Naar eigen zeggen heeft de koningin er geen spijt van.
“Paola had destijds tientallen minnaars”, zegt Debels. “Ze zei dat ze wat eenzaam was en Albert had een relatie met Sybille, maar zij had op een bepaald moment zelfs twee minnaars tegelijk. Ze had de reputatie van een vrouw die nogal makkelijk met mannen meegaat.”
Mocht het de bedoeling zijn geweest om Paola’s reputatie een beter beeld te geven, dan is dat volgens Debels ronduit mislukt. “Ik vond het moedig in zekere zin, maar ik zou graag het volledig beeldmateriaal zien. Ik kan me voorstellen dat die journalist tiental uren beeldmateriaal heeft.”
“We hebben gezien wat we mochten zien. Als het de bedoeling was om haar slechte imago op te krikken, dan is ze daar niet in geslaagd. Ik heb dingen gezien waarvan ik dacht: 'Ja, zo is ze.'"