Mensen die zich laten vangen aan internetfraudeurs, het is helaas dagelijkse kost. Ook Hilde Van Mieghem kon er niet aan ontsnappen. “Ik weet maar al te goed dat dergelijke praktijken bestaan en tóch werd ik in hun meticuleus opgezette val meegesleurd”, zegt de actrice in Dag Allemaal. “Ik schaam er mij diep over, maar ik vind ’t mijn taak om mensen te waarschuwen voor die schurken”, besluit ze.
Hilde werd dagen aan een stuk bestookt met telefoontjes en e-mails van een werknemer van pakjesdienst Amazon. Of tenminste, dat dacht ze. “Na vijf dagen had ik genoeg van dat gestalk en nam ik geïrriteerd de telefoon op. Een paniekerige stem beweerde dat iemand in mijn naam spullen aankocht op Amazon”, vertelt de 'De Bunker'-actrice. “Zijn agressieve toon en de snelheid waarmee hij sprak, maakten me zo nerveus dat ik niet meer helder kon denken.”
“Hij kende mijn adres en andere persoonlijke gegevens en wist dat ik met twee bankrekeningen betaal bij Amazon. Voor ik het wist, had die schurk me helemaal ingepakt”, vervolgt Hilde. “Ik was zo idioot om hem via TeamViewer naar mijn mobile banking te leiden. Ten slotte maakte ik zelfs een kopie van mijn identiteitskaart, en draaide mijn hoofd alle kanten op voor hun camera om de gezichtsherkenning te kunnen activeren”, gaat ze verder.
De buit was zo goed als binnen, tot Hilde gelukkig op hetzelfde moment een belangrijk telefoontje kreeg van een goede vriend. “Ik zei dat ik even moest overschakelen naar de andere lijn. Gelukkig haalde mijn kameraad me onmiddellijk uit die, welja, emotionele gijzeling toen ik hem vertelde wat er aan het gebeuren was. ‘Onmiddellijk inhaken en Card Stop bellen!’ zei hij resoluut”, klinkt het bij de moeder van Marie Vinck. Net op tijd kon ze dus haar rekeningen blokkeren.