Er was tijdens de Vuelta plots veel te doen over het mogelijke gebruik van mechanische doping bij
Jumbo-Visma. In een podcast spaarde Jérome Pineau de Nederlandse wielerformatie niet en
betichte hij hen van het gebruik van motortjes.
Bij een andere podcast - Radio Cycling - gingen ze aan de slag met die zware betichtingen. Ze zochten uit hoe goed de controles van de UCI op mechanische doping zijn en waren zéér teleurgesteld in het resultaat van hun onderzoek: “Dit is een verontrustende ontwikkeling... "
Podcasthost Chris Marshall-Bell kwam te weten dat er in heel wat koersen onvoldoende tot - in sommige gevallen - helemaal niet getest wordt. In de Giro werden er in maar liefst vier etappes (onder meer in twee tijdritten) géén IPad-scans uitgevoerd. Iets wat bij de buitenwereld inmiddels toch een standaardprocedure lijkt bij profkoersen.
Marshall-Bell ging ook verhaal halen bij mensen die momenteel actief zijn bij een WorldTour-team. Heel wat onder hen noemden de controles van de UCI een grap. De fietsen op het dak zouden bijvoorbeeld nooit getest worden - al wordt dat ontkend door de UCI - en de IPad-scans worden nooit grondig uitgevoerd, door een tekort aan tijd.
Hoge waarden genegeerd
Om af te sluiten deelt hij nog een verhaal mee dat hij in zijn onderzoek te horen kreeg. Er zou bij zes ploegen steevast een ‘verdachte high reading’ aangegeven worden bij de IPad-scans, maar daar wordt niets mee gedaan. Al hoeft het niet per se te betekenen dat die teams mechanische doping gebruiken, want de IPads zouden ook kunnen reageren op een materiaal in het frame.
Normaal gesproken moeten de fietsen bij zo een ‘verdachte high reading’ helemaal uiteen gehaald worden, zodat ze beter onderzocht kunnen worden. Dat gebeurt weliswaar nooit, want daar is simpelweg geen tijd voor. Het gevolg? De fietsen met ‘high reading’ worden gewoon gebruikt in koers. Toch best frappant en onrustwekkend.