Het
veldrijden wordt momenteel gedomineerd door de heisa rond de Wereldbeker, waar heel wat renners voor bepaalde manches passen.
Volgens
Sven Nys is de oplossing voor het probleem niet zo moeilijk: inkrimpen, van veertien terug naar acht manches gaan. “Alleen zó verlicht je de kalender. Ik ben, voor alle duidelijkheid, groot voorstander van een goed gestoffeerde internationale Wereldbeker. Maar die mag de rest niet versmachten. Er moet ook respect zijn voor onze eigen, lokale crossen die al 60, 70 jaar lang organiseren en live op tv komen.”
“De Superprestige en X2O Trofee lijden ook onder de competitiedrukte, hoor. De Wereldbeker doet zich graag voor als enige slachtoffer maar door de status die hij zich toemeet en zijn profilering op de kalender treft hij op zijn beurt renners, publiek én andere organisatoren”, vervolgt de Kannibaal van Baal. “Hoe beperkter het aantal manches, hoe hoger aangeschreven het klassement!”
Maar welke crossen moeten er volgens Nys dan geschrapt worden?: “In het huidige concept telt België liefst 6 manches… Beperk dat tot hooguit twee. We kunnen ons dat permitteren. Wereldbekerlabel of niet, onze 'klassiekers' staan als een huis. Die trekken gegarandeerd alle topcrossers!”
Minimumquotum
Ook op het dreigement van UCI-voorzitter Lappartient - die renners wil verbieden om deel te nemen aan het WK als ze WB-wedstrijden skippen - heeft Nys een antwoord klaar: “Stel een minimumquotum in, wat deelname aan WB-manches betreft met het oog op het eindklassement en het WK. Vier van de acht. Of vijf van de negen. Iedereen content. Ook David Lappartient.”