De E40 en A12 worden omgevormd tot ‘stadsboulevards’: “De snelwegen zijn littekens op Brussel” Royalty
Royalty

De E40 en A12 worden omgevormd tot ‘stadsboulevards’: “De snelwegen zijn littekens op Brussel”

De E40 en A12 worden omgevormd tot ‘stadsboulevards’: “De snelwegen zijn littekens op Brussel”

Minder rijvakken en maximaal 50 km per uur. Dat is de toekomst van de E40 en de A12 in Brussel. De snelwegen worden zo omgevormd tot ‘stadsboulevards’, dat meldt De Standaard.

Op de E40 en de A12 rijden elke dag ruim 75.000 mensen de hoofdstad binnen. Dat tegen een snelheid van maximaal 120 kilometer per uur. Maar zo kan het niet langer, vindt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A): “Het is een relikwie uit de jaren 50 dat je de auto via snel­wegen tot in de stad trekt.”

“Door files voortaan buiten onze stadsgrenzen te houden, sluiten we aan bij tal van Euro­pese steden. Dit zal niet alleen de levenskwaliteit, maar ook de luchtkwaliteit ten goede komen. De snelwegen zijn littekens op Brussel.”

Vanaf volgende week zullen de E40 en de A12 niet langer autosnelwegen zijn, maar ‘stadsboulevards’. Voor de zomer zal de snelheidslimiet er stelselmatig dalen tot 50 kilometer per uur. Beide segmenten zullen ook moeten inboeten aan het aantal rijvakken. De E40 verliest twee van de zes rijstroken en de A12 krimpt van drie naar twee rijstroken. Ter compensatie komt er in het noorden een grote overstapparking met aansluitingen op het Brusselse tramnet.

‘Waanzin’

Niet iedereen schaart zich achter dit plan. De werk­geversorganisatie Voka vind het idee weinig realistisch en de automobilistenvereniging Touring verwachten dat deze ‘waanzin’ uit zal draaien op een ‘catastrofe’. Ook de Vlaamse regering is er niet gerust in. Ze vroeg eerder al om een ‘proefopstelling’, maar die is er nooit gekomen.

De burgemeesters uit de regio rond Leuven vrezen dan weer dat de file van wagens die via de E40 Brussel binnenrijden, vaker en langer samen zal komen met het verkeer dat langs de E40 naar de Ring rijdt. “En als je twee files bij elkaar brengt, krijg je er een kwadraat van.”

Maar Smet vindt die vrees onterecht. “Alleen al door de werken aan de tunnels is het aantal auto’s daar afgenomen van 60.000 naar 45.000 per dag”, zegt hij. “Als het minder vlot gaat, passen mensen hun gewoonten aan.” Hij voegt daar nog aan toe: “Hoe meer plaats je auto’s geeft, met hoe meer ze komen.”

0 claps
0 bezoekers

Populair

Laatste nieuws