Club Brugge gaat stevige strijd aan met VTM: "Het kan niet langer zo"

29 mrt 2020, 15:00 Sport
news
Club Brugge heeft de voorbije jaren grote stappen vooruitgezet. Niet alleen op het veld, maar ook ernaast boekt blauw-zwart successen. Dat heeft het onder meer te danken aan Bob Madou, sinds 2018 Chief Commercial Officer bij de club.
Op vlak van communicatie heeft Club Brugge ondertussen een grote voorsprong genomen op zijn concurrenten. Madou zag het voetbal veranderen. Op de oude manier fans bereiken, zo gaat het niet langer in deze tijden van sociale media.  "Voetbal is en blijft van het volk. Alleen is de manier waarop je het volk bereikt geëvolueerd. En als je naar de inkomsten van een voetbalclub kijk heb je de mediarechten, de matchday inkomsten, merchandising en sponsoring", vertelt Madou in De Zondag.
“Club Brugge is niet langer alleen een voetbalclub, is een ook een media- en entertainmentmerk”, legt Madou uit. “Die 1,6 miljoen mensen voor onze bekerfinale zondag wijzen uit dat we een volwaardig mediaplatform zijn geworden. Vooral omwille van de 780.000 mensen die via likes en comments op één van onze kanalen hebben gereageerd."

"Daar willen onze partners deel van uitmaken"

"Zo’n bereik brengt ons naast andere mediamerken als VTM, Het Laatste Nieuws… Daar willen onze partners deel van uitmaken", benadrukt Madou. "Zoals ze met branded posts willen aanwezig zijn op onze ‘Player of the Month’ van Proximus, een partner van ons. Of in de verkiezing van de beste supporter met de Nationale Loterij. En als entertainmentmerk spiegelen we ons aan wat Tomorrowland doet, of Ketnet, Disney in België…”
“Wat voorop staat is credibiliteit. Dat is voor sponsors en partnerships belangrijk. Die redeneren: als we kiezen voor blauw-zwart, kunnen de supporters van de andere clubs afhaken. Dus moeten we zaken creëren waarbij die denken: we zijn niet voor Club, maar wat zij doen: chapeau…! Tof…! Cool…! Daarop werken wij. Een dag in het leven van Diatta kan je op een creatieve manier brengen die ook interessant is voor niet-diehard Club-supporters.”