Sky stopt als sponsor in het wielrennen. Dat nieuws is in de wielerwereld ingeslagen als een bom. Ook bij commentator
Michel Wuyts was dat het geval.
"Er was niets dat op deze beslissing wees. Wel integendeel, want Sky had onlangs nog de contracten van onder meer Thomas (3 jaar) en Bernal (5 jaar) opengebroken. Dan verwacht je zo'n kapitale ingreep niet", zo vertelt Wuyts aan Sporza.
Voor manager Dave Brailsford wordt het volgens Wuyts écht niet evident om een nieuwe sponsor te vinden. "Sky was very british, maar ik betwijfel of dat zo zal blijven. Als ze een nieuwe grote sponsor willen vinden, zullen ze het naar de internationale markt moeten opengooien. De Brexit zal de Britse bedrijven immers sowieso pijn doen en die zullen minder geneigd zijn om toe te happen."
"Bovendien hangt er nog altijd een ranzig kantje aan Sky, waar ze nog niet mee in het reine zijn: de verdachte levering die Wiggins kreeg, de salbutamolaffaire van Froome,... Ook dat zal voor problemen zorgen. Sponsors zullen 2 keer nadenken voor ze erin stappen. Vraag maar aan Patrick Lefevere hoe lang het kan duren voor je iemand kunt strikken."
Attractiviteit
"Een eventuele opdeling van Sky, waarbij de toppers bij andere ploegen belanden, zou de spankracht van de koers wel ten goede komen", vervolgt Wuyts. "Veel kijkers zijn de hegemonie van Sky beu, omdat ze de koers verlammen. Door hun versmachtende tempo is het onmogelijk om nog aan te vallen. Als dit verdwijnt, zou dat de attractiviteit ten goede komen."