Eerder dit jaar kregen onder anderen
Kim Van Oncen en
Peter Van de Veire al niet zo’n leuk nieuws te horen bij de VRT. Na de grote veranderingen bij Radio2 was de radiozender enkele maanden geleden al 15% van zijn luisteraars kwijtgespeeld. Nu is “de grootste familie van Vlaanderen” nog een pak kleiner geworden.
Uit de cijfers van het CIM van januari tot april bleek al dat Radio2 een groot deel van hun aanhang was verloren. Daaruit werd duidelijk hoe het publiek heeft gereageerd op de grote veranderingen bij de grootste radiozender van Vlaanderen, namelijk het opdoeken van ‘De Madammen’, de regionale ochtendprogramma’s en de komst van Peter Van de Veire en sidekick Kim Van Oncen. Maar nu is er nog meer slecht nieuws.
Uit de nieuwste cijfers blijkt dat Radio2 nog meer klappen heeft gekregen. Waar de radiozender vorig jaar nog 28,3% en het jaar daarvoor zelfs nog 30% van de luisteraars binnenhaalde, moeten ze het nu met slechts 23,5% doen. “Eerlijk, we hadden liever de broodnodige veranderingen doorgevoerd en tegelijkertijd ook alle luisteraars behouden”, reageert Els Van de Sijpe, manager VRT Radio & Audio, in Het Laatste Nieuws. “Maar we geloven ook echt dat ons dat zal lukken”, klinkt het optimistisch.
Bij Radio 2 laten ze het hoofd duidelijk niet hangen. “We zien wél dat meer luisteraars de weg naar het digitale station Radio2 BeneBene vinden en dat ook het regionale aanbod van Radio2 op VRT NWS verder blijft groeien tot meer dan 250.000 lezers per dag”, aldus Van de Sijpe. “Verder kijken we zeker ook uit naar een nieuw multimediaal consumentenprogramma, en naar nieuwe edities van populaire evenementen als de Radio2 Eregalerij en de Radio2 Top2000 in Genk eind dit jaar.”
Grote winnaar
Ook opvallend is dat Klara bijna de helft van zijn luisteraars is verloren. De zender behaalde met 1,2% de laagste score in meer dan twintig jaar. MNM en Studio Brussel, de andere radiozenders van de VRT, blijven stabiel. Qmusic kwam als grote winnaar uit de bus. Zij halen met 14,5% hun hoogste score in bijna dertig metingen en blijven zo de grootste commerciële zender.