Het elfde seizoen van ‘De Mol’ zit er bijna op. Zondag komen we te weten wie de boel wekenlang belazerde. Eén ding is zeker: het Play4-programma is en blijft een enorm succes. Maar helaas krijgt presentator
Gilles De Coster soms ook harde commentaren te slikken.
Elf seizoenen en nog steeds razend populair. Weinig programma’s doen het ‘De Mol’ na, maar de kijkcijfers blijven de lucht ingaan. “We gaan er wat snel aan voorbij dat de kijkcijfers blijven stijgen, maar dat is echt niet zo evident in seizoen elf”, beseft Gilles De Coster maar al te goed in Humo. “Voor hetzelfde geld raken we niet meer over de lat.”
Al is niet iedereen meer even grote fan van het programma. “Onlangs zei iemand me: 'Ik sla dit seizoen eens over, Gilles’”, gaat de presentator verder. “Mijn hart brak in duizend stukken! Dan besef je: je ligt gewoon mee op de hoop programma's die er óók elk jaar zijn. Dat maakt het nóg moeilijker om eruit te springen, geloof me vrij”, bedenkt Gilles zich.
Dan loop je tegen de muur
“En toch lukt het ons”, besluit de ‘De Mol’-presentator. Maar het zit hem niet in de lat steeds hoger te willen leggen. “Je moet geen seizoen maken om het vorige te overklassen: laat 'groter, luider, sneller' maar aan Hollywood”, denkt Gilles erover. “Mensen blijven verrassen vind ik veel waardevoller. Want als je steeds probeert jezelf te overtreffen, bots je vroeg of laat tegen een muur.”