Radio 2 verloor luisteraars. Volgens Margriet Hermans wilde de openbare omroep met enkele aanpassingen op de radiozender zich op een jongere doelgroep richten. De aanpassingen gebeurde volgens de zangeres dus uit commerciële overwegingen.
“Dat klopt”, bevestigt Jonathan Moerkens, manager director van Duval Branding & Communications, in Het Laatste Nieuws. “De openbare omroep wordt hoe langer hoe meer gerund als een commercieel bedrijf waarbij winstgevendheid belangrijk is. Ik zie bij alle VRT-zenders een shift naar verjonging en vooral naar een mainstream aanpak."
"Kijk naar StuBru, dat vroeger een eigenzinnige muziekzender was en nu een zo breed mogelijke doelgroep moet bereiken. Die vaststelling kan je ook voor Radio 2 maken. Ook daar moet alles verjongen en mainstream zijn. Ik denk niet dat dat slim is", klinkt het.
Privé-bedrijf
“De angst voor dalende luister- en kijkcijfers is de drijfveer achter heel die mainstream beweging”, vervolgt Moerkens. “Het zou bij de VRT geen issue mogen zijn, maar het is dat blijkbaar wel. De zenderverantwoordelijken maken voortdurend een kosten-baten-analyse. Alsof het een privé gerund bedrijf is.”