Delphine Lecompte haalt uit naar YouTuber Acid

06 nov 2021, 8:00 Buitenland
DelphineLecompteVIER
YouTuber Acid maakte de afgelopen week furore in ‘De Slimste Mens ter Wereld’. In Humo staat er deze week ook een interview met hem. Delphine Lecompte, die een column heeft in het weekblad, begrijpt niet dat er zoveel aandacht uitgaat naar Acid.
“Waar ik evenwel mijn pap niet mee kan koelen, is met zinloze zielloze bagger en stompzinnige virale dansjes op de sociale media”, schrijft Delphine. “Alle sociale media? Ja! Tegenover het afschuwelijke lelijke schreeuwerige fenomeen van piepjonge mensen zonder aanwijsbare talenten die onzin uitkramen in hun slaapkamer en daar YouTube-filmpjes van maken, sta ik eerlijk gezegd sceptisch en huiverachtig.”
“Zijn zij de popartartiesten van de 21ste eeuw?”, vraagt Delphine zich af. “Nee! Een kunstenaar kijkt en een kunstenaar heeft een ziel. Een YouTuber wordt bekeken en maakt in het slechtste geval reclame voor allerlei afschuwelijke producten (dat heet: je ziel verkopen).”

Luide opzichtige vergankelijke commerciële troep

“Ik word simpelweg niet gelukkig van pulp en kitsch en andere tamme matte corrupte vulgaire frivoliteiten”, laat Delphine weten. “Ik vind luide opzichtige vergankelijke commerciële troep, bedoeld voor de kneedbare afgestompte schaapachtige massa, alleen maar hol en lelijk en cynisch en bedroevend.”
“En dus vind ik het jammer dat Acid ruimte krijgt in Humo, ten koste van (bijvoorbeeld) een bedeesde briljante half Japanse ondergewaardeerde 20-jarige houtsnijdende parel in een Gentse zolderkamer”, geeft de dichteres toe.