Porsche blijft zijn iconische 911 GT3 verfijnen met een facelift van de nieuwste generatie, de 992. Ondanks dat de GT3 al jarenlang bekendstaat als een bijna perfecte sportwagen, vindt Porsche toch telkens weer manieren om de auto verder te verbeteren. De veranderingen mogen dan subtiel zijn, maar ze maken de GT3 nóg indrukwekkender.
Design en aerodynamica
Visueel zijn de updates aan de 911 GT3 bescheiden. Zo zijn de sideplates van de achterspoiler hoekiger en zijn de matrix-led-koplampen vernieuwd. Hierdoor zijn er geen extra lampen in de bumper meer nodig en kon de luchtopening vergroot worden. Aan de voorzijde zijn de splitter en diffuser licht aangepast, waarmee Porsche het bekende design trouw blijft, maar met kleine verbeteringen voor de puristen.
Een opvallende technische innovatie is de dubbele wishbone-ophanging die nu extra aerodynamisch is vormgegeven. Dit zorgt voor meer neerwaartse druk en betere koeling van de remmen. Het laat zien dat Porsche zelfs de kleinste details blijft verfijnen voor optimale prestaties.
GT3 Touring en nieuwe pakketten
Naast de GT3 introduceert Porsche opnieuw de GT3 Touring, een versie zonder de grote zwanenhalsspoiler, maar met een subtiel uitklapbare spoiler. Het interieur van de Touring is luxer dan voorheen en biedt verrassend genoeg standaard een achterbank.
Voor het eerst biedt Porsche nu het Weissach-pakket aan voor de GT3, voorheen voorbehouden aan de GT3 RS. Dit pakket bevat tal van onderdelen in koolstofvezel (CFRP), zowel aan het onderstel als in het interieur. Optioneel zijn ook een CFRP rolkooi en magnesium velgen verkrijgbaar. De Touring heeft geen Weissach-pakket, maar kan worden uitgerust met het Leichtbau-pakket, dat lichtgewicht componenten zoals magnesium wielen en deurpanelen biedt.
Prestaties en motor
Onder de motorkap bevindt zich de vertrouwde atmosferische 4,0-liter zescilinder boxer, die met 510 pk krachtig blijft, mede dankzij emissiebeperkingen zoals een OPF (benzinepartikelfilter) en vier katalysatoren. Met de PDK-automaat sprint de GT3 in 3,4 seconden naar 100 km/u, met een topsnelheid van 311 km/u. De handgeschakelde versie doet hetzelfde in 3,9 seconden, maar haalt een iets hogere topsnelheid van 313 km/u. Dankzij een kortere eindoverbrenging voelt de GT3 sneller en responsiever aan dan ooit.
Club Sport-pakket
Voor liefhebbers van circuitrijden biedt Porsche ook een gratis Club Sport-pakket aan. Dit pakket omvat een stalen rolkooi, zespuntsgordel, brandblusser en lichtgewicht kuipstoelen, wat de GT3 nog beter geschikt maakt voor intensief gebruik op het circuit.
Alle varianten van de vernieuwde Porsche 911 GT3 zijn aan het einde van het jaar te bestellen, inclusief de verschillende pakketten en opties voor wie zijn GT3 volledig wil personaliseren.