Elk jaar doet de klantendienst van de
VRT het klachtenrapport uit de doeken. In 2020 werden de klachten sterk beïnvloed door de coronacrisis. En daarbij worden bijvoorbeeld de kapsels van televisiegezichten niet gespaard.
Anabel Coremans werkt al drie jaar als klachtencoördinator bij de VRT en heeft in die tijd al veel gehoord en gezien wat betreft binnenkomende klachten. Ze is dus niet snel meer onder de indruk. “Maar het verbaast me dat bepaalde thema's waar je het niet van verwacht gevoeliger liggen tegenover andere, waar je het net wel van verwacht”, zegt ze op Radio 2.
"Daar zien we een groot verschil tussen de eerste en de tweede lockdown”, aldus Ananel. “In de eerste lockdown was er vooral ongerustheid. Denk maar aan 'Waarom geeft Ben Crabbé een hand aan de finalisten in Blokken?'. In de tweede lockdown was er meer verontwaardiging: 'Waarom mag Sven De Leijer met tien mensen in een chalet zitten en mogen wij geen kerst vieren met de familie?'. Ook al gebeurden de opnames perfect volgens de maatregelen.”
Niet fijn
Ook de kapsels van televisiegezichten doen stof opwaaien. "Daar hebben we zeker begrip voor. Het is niet fijn dat de mensen thuis met een coronacoupe moeten kijken naar perfect gekapte tv-ankers”, zegt Anabel. “Maar we willen natuurlijk dat onze schermgezichten er goed uitzien voor de kijker.”
”We bedanken de mensen altijd voor hun mening en feedback”, klinkt het nog. “Smaken verschillen nu eenmaal. Als de mensen beleefd zijn, antwoorden we met plezier. En met constructieve feedback stappen we ook naar de programmamakers. Zeker als dat ervoor zorgt dat we in de toekomst minder klachten krijgen.”