Er komen de laatste weken veel meldingen binnen van phishingberichten in naam van identiteitsapp Itsme. Via sms of per e-mail proberen oplichters aan je persoonlijke gegevens of je bankrekening te komen.
“Wegens nieuwe veiligheidsmaatregelen dient uw itsme opnieuw geactiveerd te worden", staat er te lezen. Of: “Uw itsme account is uit precautie geblokkeerd wegens een verdachte activiteit.”
“Maar Itsme heeft hier niets mee te maken, en is zelf eigenlijk ook slachtoffer”, benadrukt Katrien Eggers van het Centrum for Cybersecurity Belgium (CCB) aan Het Nieuwsblad. “Itsme is een heel veilige app, en zal nooit via sms of e-mail vragen om je account opnieuw te verifiëren via een link.”
“Heel wat mensen hebben Itsme recent leren kennen door het gebruik van het Covid Safe Ticket. Daar spelen oplichters handig op in”, zegt Eggers. “Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor My e-Box (de digitale brievenbus van de overheid, nvdr.). Ook daarvan circuleren phishingberichten.”
Wie een pishingbericht krijgt, kan dat best meteen doorsturen naar
[email protected].