‘Thuis’ zette het nieuwe jaar in met hoop grote veranderingen. Zo verhuisde de productie van de soap eerder in januari van de VRT naar het externe productiehuis Eyeworks. Maar daar zal niets van te merken zijn voor de kijkers. Van de komst van een nieuwe scenarist wel.
‘Thuis’ startte dit jaar met een gloednieuwe hoofdscenarist: misdaadauteur Piet Baete, die onder andere meewerkte aan ‘Asper’, ‘Professor T.’ en ‘Spitsbroers’. De schrijver heeft een duidelijk doel voor ogen: de soap weer aantrekkelijker maken voor een jong publiek in tijden van de streamingdiensten. “Ik wil de kijkers vijfentwintig minuten waardevolle fictie geven en van de soap opnieuw een echt gezinsmoment maken”, besluit hij in de Krant van West-Vlaanderen.
Baete stond te popelen deze uitdaging aan te gaan. “Het mooie aan een soap is dat het ook verschillende genres samenbrengt”, vindt hij. Zelf maakte hij dus vooral naam als misdaadauteur. “Het is ook met die insteek dat ze mij bij ‘Thuis’ gevraagd hebben”, licht hij al een tipje van de sluier op. “Waar mijn voorgangers misschien iets meer op het feelgoodgehalte werkten, heb ik de ambitie om meer suspense op te wekken in de reeks.”
“Ik hou ervan om de dingen op de spits te drijven. En het tempo mag ook iets hoger”, denkt de nieuwe hoofdscenarist erover. “Ik wil de harten van de ‘Thuis’-kijkers sneller doen slaan. Als ik mijn werk goed doe, moeten kijkers straks een nog grotere drang voelen om te kijken”, aldus Baete. “Verwacht je dus aan cliffhangers om u tegen te zeggen.”
Nauw betrokken bij het proces
Baete zal in ieder geval alles op alles zetten. Zo vond de hoofdscenarist het belangrijk om uitgebreid kennis te maken met de acteurs. “Dat was heel fijn. Het voelde aan als één grote familie”, klinkt het. “Maar ik wil zelf ook heel betrokken zijn bij de acteurs en de evoluties die ze als personage doormaken. Ze verdienen niets minder dan dat”, besluit Baete.