Het wielerpeloton wordt de laatste tijd vaak opgeschrikt door ‘saboteurs’. Ook de
Ronde van Spanje ontsnapt er niet aan. Het is niet altijd duidelijk wat de beweegreden van de saboteurs is, maar vaak gaat het om het klimaat.
AD-journalist
Thijs Zonneveld liet zich onlangs uit over de kwestie: “In deze Vuelta gaat vrijwel alles fout wat fout kan gaan. Dankzij het amateuristische gekluns van de organisatie, maar vooral dankzij het weer.” Hij refereert onder meer naar de chartervluchten van afgelopen weekend.
“Die binnenlandse vliegreis had natuurlijk ook met de trein gekund. Ons klimaat verandert, het weer wordt extremer. Het heeft consequenties voor iedereen, dus ook voor een buitensport als wielrennen”, gaat Zonneveld verder. “Renners krijgen steeds vaker te maken met hittegolven, overstromingen en rukwinden.”
“Daar is de sport nu nog amper mee bezig”, laat hij merken dat er verandering moet komen. “Om heel eerlijk te zijn: ik baal er vaak van als de koers moet worden stilgelegd als er weer eentje met z’n handen aan het asfalt vast zit gelijmd. Maar ongelijk hebben ze niet... ”
Formule 1
“Fietsen is dan misschien milieuvriendelijk; wielrennen als profsport is dat allerminst.” En dat argument staaft hij met een pak voorbeelden: “Vanwege de olielanden (UAE, Bahrain) en de plasticmagnaten (INEOS) op de truitjes, vanwege de reclamekaravanen die tonnen met prullaria de berm in storten... "
“Vanwege de stoet auto’s en motoren, vanwege alle reisbewegingen, óók van journalisten zoals ikzelf”, kijkt de Nederlander ook in eigen boezem. “Een mobiliteitsdenktank becijferde dat de UCI WorldTour zeven keer vervuilender is dan de Formule 1.” Een glasheldere conclusie. Er moét iets veranderen.
“Er zijn nauwelijks organisaties en ploegen die duurzaamheid hoog op de prioriteitenlijst hebben staan. We bungelen als sport hopeloos in de achterhoede als het gaat om CO2-beperkende maatregelen. Wielrennen is niet alleen slachtoffer van het probleem. We zijn er onderdeel van”, sluit Zonneveld af.