Droomauto voor een spotprijs: Audi e-Tron GT nu tweedehands een koopje

17 mrt , 20:00 Binnenland
250317audietron

De Audi e-Tron GT werd bij zijn introductie geprezen als een van de meest stijlvolle en geavanceerde elektrische auto’s op de markt. Met zijn strakke lijnen, Porsche-techniek en indrukwekkende prestaties stond hij symbool voor de toekomst van sportieve EV’s. Maar goed nieuws voor wie deze krachtpatser altijd al in het vizier had: de prijzen op de tweedehandsmarkt zakken pijlsnel, waardoor de e-Tron GT een verrassend betaalbare optie wordt.

De afschrijving van elektrische auto’s is al langer een hot topic, en de e-Tron GT vormt daarop geen uitzondering. Terwijl het model in 2021 nog werd verkocht voor bedragen tussen de 125.000 en 134.000 euro, zijn er nu tweedehands exemplaren te vinden voor minder dan 50.000 euro. Zo is er een Audi e-Tron GT met een 93 kWh-accu en 120.500 kilometer op de teller te koop voor 49.949 euro. Een gelijkaardige Porsche Taycan uit dat jaar – technisch grotendeels identiek – kost al snel enkele duizenden euro’s meer.

Meer vermogen dan een Taycan
Wie de e-Tron GT vergelijkt met zijn grote broer uit de Porsche-stal, merkt dat Audi zelfs een streepje voor heeft op het gebied van prestaties. Waar de instapversie van de Taycan 381 pk levert, beschikt de e-Tron GT over 477 pk. Dat maakt de Audi niet alleen een krachtige machine, maar ook een uiterst interessante deal voor wie een high-performance EV zoekt zonder meteen de hoofdprijs te betalen.

Met een budget van ongeveer 50.000 euro zijn er heel wat nieuwe elektrische auto’s beschikbaar. Zo kun je bijvoorbeeld een gloednieuwe Tesla Model 3 Long Range kopen of een goed uitgeruste Volvo EX30. Maar voor datzelfde bedrag heb je ook een stijlvolle, luxueuze en razendsnelle e-Tron GT – een auto die oorspronkelijk meer dan het dubbele kostte.

Toekomstige restwaarde
Een kanttekening blijft de vraag hoe ver de prijzen nog zullen dalen. De forse afschrijving in de eerste jaren lijkt zich inmiddels te stabiliseren, wat betekent dat de komende jaren wellicht minder harde prijsdalingen zullen volgen. Wie nu instapt, krijgt dus veel auto voor relatief weinig geld, zonder al te grote risico’s op nog een extreme waardevermindering.