Lidl België zet een revolutionaire stap in de retailsector door het prijsverschil tussen dierlijke en plantaardige eiwitten op te heffen. Vanaf 15 mei worden vegetarische en veganistische producten van het huismerk Vemondo even goedkoop aangeboden als hun dierlijke tegenhangers.
Dit initiatief omvat 15 tot 20 artikelen, zoals sojamelk, sojayoghurt, vegan gehakt, en vegan room. Ines Verschaeve, duurzaamheidscoördinator bij Lidl, benadrukt het doel om plantaardige keuzes toegankelijker te maken. “Als er promoties zijn op vlees, zullen dezelfde promoties gelden voor de plantaardige producten", stelt Ines Verschaeve, duurzaamheidscoördinator bij Lidl, in Het Nieuwsblad.
Onderzoek van iVox voor Lidl toont dat 42 procent van de Belgen meer vegetarische of veganistische producten zou kopen als deze goedkoper waren. De strategie van Lidl, die ook een uitbreiding van het aanbod van vleesvervangers met een vijfde omvat, is onderdeel van de ‘Eiwitshift’ die de Vlaamse overheid nastreeft.
Deze shift streeft ernaar dat tegen 2030 Vlamingen 60 procent van hun eiwitten uit plantaardige bronnen halen. Lidl Duitsland, waar de verkoop van plantaardige voeding al met dertig procent steeg, dient als inspiratiebron.