Vuile nagels en bedorven eten: recordaantal klachten over voedselveiligheid

25 mrt , 18:00 Binnenland
pastaetenpixabay

Kattenhaar in de stoofpot, een beschimmeld broodje of vlees dat urenlang op de toog ligt: Belgische consumenten pikken het steeds minder. In 2023 kreeg het Federaal Voedselagentschap (FAVV) maar liefst 5.222 meldingen binnen via het consumentenmeldpunt — goed voor gemiddeld 21 klachten per dag.

Opvallend is dat de meldingen zelden uit de lucht gegrepen zijn. In 49 procent van de gevallen bevestigen inspecteurs de klachten ter plaatse. En zelfs als de oorspronkelijke klacht niet blijkt te kloppen, worden vaak andere overtredingen vastgesteld. In totaal leidde meer dan de helft van alle klachten tot concrete maatregelen zoals waarschuwingen of tijdelijke sluitingen.

Vuile nagels, bedorven vis en ongedierte
De meeste klachten (30 procent) draaien rond hygiëne: vuile keukens, personeel met onfrisse handen of zelfs ongedierte in de zaak. Daarnaast rapporteerde 27 procent van de klagers dat ze ziek werden na het eten van een maaltijd. Vooral restaurants, broodjeszaken en frituren worden vaak genoemd.

Volgens minister van Werk en Economie David Clarinval is het hoge aantal meldingen een positief signaal. “De cijfers tonen dat het systeem werkt. Mensen zijn alerter en durven sneller iets melden.”

En de gevolgen?
In 2023 werden 399 zaken tijdelijk gesloten na controles. Bekende voorbeelden zijn een buffetrestaurant in Zaventem, een Italiaans restaurant in Wemmel en een brasserie in Brugge waar vervallen producten en slechte hygiëne werden vastgesteld.

Wie twijfelt aan de voedselveiligheid in een zaak, kan dat discreet melden via het FAVV-meldpunt of telefonisch via 0800 13 550. Je identiteit blijft vertrouwelijk.