Waarom Action zich zorgen moet maken: Grote concurrent opent de aanval

07 nov , 16:00 Binnenland
230927actionphotonews
De ongeziene groei van Action heeft de afgelopen jaren grote impact gehad op de ‘non food’-winkelketens zoals Casa en Blokker, die bijna uit de markt zijn gedrukt. Maar nu lijkt Action zelf stevige concurrentie te krijgen van de Duitse discountketen Tedi. Deze “Duitse Action” heeft ambitieuze plannen en wil uitgroeien tot een van de grootste spelers in Europa, met een potentieel van 10.000 vestigingen.
Action blijft met indrukwekkende cijfers domineren. Vorig jaar werd de keten door Gondola uitgeroepen tot de snelstgroeiende winkelketen van België, met een omzetstijging van 168% tussen 2015 en 2022. De keten heeft inmiddels 2.685 winkels in Europa en verwelkomt wekelijks meer dan 17 miljoen klanten. Toch is de groei aan het vertragen, van een indrukwekkende 16,7% naar een nog steeds stevige 9% in de eerste helft van dit jaar.
Tedi ziet dit als het perfecte moment om toe te slaan. De Duitse discounter, geleid door een topman met ervaring bij Lidl en Aldi, wil zijn marktaandeel vergroten met een agressieve expansiestrategie. Tedi is nu al groter dan Action in aantal vestigingen, maar moet nog een inhaalslag maken qua omzet.

Plannen en strategie van Tedi

Tedi is bezig aan een stevige opmars in België en nam recent tien panden over van de failliete schoenenketen Bristol in Wallonië. De keten is van plan om eind deze maand in vijftien Waalse steden actief te zijn. Ook in Vlaanderen is Tedi aan het groeien, met vestigingen in onder andere Tongeren, Oostende en Lanaken.
In tegenstelling tot Action, dat zich focust op het openen van nieuwe winkels, kijkt Tedi ook naar de overname van kleinere discountketens om zijn groei te versnellen. Dit geeft hen een strategisch voordeel in de snel veranderende retailmarkt.

Online uitdagingen voor de discountsector

Naast de concurrentie van Tedi zal Action ook moeten omgaan met de groei van Chinese online platforms zoals Temu, AliExpress en Shein. “Voor hard discounters zoals Action is het een grote uitdaging om hun impulsgedreven businessmodel en het snel wisselende assortiment online te vertalen zonder verlies te lijden", zegt retailwatcher Stefan Van Rompaey in Gazet van Antwerpen.