De prijzen van drankjes op festivals blijven een gevoelig onderwerp. Deze zomer betaal je op Rock Werchter en Graspop maar liefst 3,80 euro voor een pintje in een herbruikbare beker. Voor veel festivalgangers lijkt dat een stevige prijs, maar in de horeca wordt een gelijkaardig bedrag vaak als normaal beschouwd. Waar ligt de grens tussen een eerlijke prijs en pure winst?
Horeca-ondernemer Mark Heyse, die verschillende zaken in en rond Antwerpen uitbaat, plaatst de prijs in perspectief. “3,80 euro voor een pils is veel voor een festival, maar weinig voor een horecazaak. In onze zaak genieten klanten van vlotte en vriendelijke bediening, mooi meubilair en een biertje dat volgens de regels van de kunst wordt getapt. Op een festival moet je je pintje zelf gaan halen en drink je vaak in de modder of op een plastic stoel", zegt Heyse in Gazet van Antwerpen.
Volgens hem zit het verschil niet enkel in de beleving, maar ook in de kostenstructuur. Festivals kunnen werken met tijdelijke krachten en massale verkoop, terwijl horecazaken te maken hebben met hoge lonen en vaste kosten. “Eigenlijk zouden niet de festivals, maar wij onze prijzen moeten verhogen om winstgevend te blijven", stelt hij.
Brasserie Surplace: “Onze prijs is eerlijk”
Ook bij Brasserie Surplace in Brugge liggen de prijzen in dezelfde lijn. “Wij vragen 3,80 euro voor een 25 cl pintje, maar klanten krijgen hier extra service", vertelt de eigenares. “Bij een aperitief serveren we altijd nootjes of een ander hapje. We investeren in een aangename sfeer en een verzorgde presentatie.”
Hoewel de prijzen recent zijn gestegen, merkt ze weinig weerstand bij haar klanten. “Alles wordt duurder, dus wij moeten mee. Anderhalf jaar geleden vroegen we nog 3,50 euro, nu is dat 3,80 euro. Niemand klaagt daarover, zolang we kwaliteit bieden.”