De VRM (de Vlaamse Regulator voor de Media) controleerde de uitzendingen van ‘Familie’ (VTM) tijdens de week van 14 tot 18 september 2020. Deze afleveringen worden met een sponsorboodschap door GAIA gesponsord.
Bij het analyseren van de inhoud van de betrokken afleveringen stelt de VRM vast dat één van de verhaallijnen verbonden is met de boodschappen rond dierenwelzijn en dierenrechten vanwege GAIA. Uit het onderzoek en de beelden blijkt dat er sprake is van een tijdelijke maar structurele sponsorovereenkomst voor het programma ‘Familie’ met GAIA gedurende de betroffen week.
Het bestaan van die sponsorovereenkomst wordt niet betwist door DPG Media. Uit het onderzoek blijkt dat de verhaallijn wel degelijk op vraag van de sponsor (in dit geval GAIA) werd uitgewerkt en niet reeds bestond alvorens deze besloot als sponsor op te treden.
Bewuste keuze
Op basis van het bovenstaande besluit de VRM dat de aanwezigheid van het thema van de programmasponsor binnen de verhaallijn van het programma niet te wijten was aan een toevallige samenloop van omstandigheden, maar onmiskenbaar het gevolg was van een bewust redactionele keuze die gemaakt werd in het licht van het sluiten van een belangrijke sponsorovereenkomst.
Er is dan ook sprake van duidelijke en verregaande beïnvloeding door de programmasponsor van de inhoud van het gesponsorde programma, waardoor de verantwoordelijkheid en de redactionele onafhankelijkheid van DPG Media wezenlijk werden aangetast.
25.000 euro
Bij het bepalen van de sanctie houdt VRM rekening met de ernst van de inbreuk, het gegeven dat de betrokken verhaallijn een week lang aanwezig was én het feit dat die verhaallijn in 4 van de 5 afleveringen vaak in meerdere fragmenten aan bod kwam.
Daarnaast ook de vaststelling dat de uitzendingen plaats vonden in prime time, met een hoog weekgemiddeld kijkcijfer en marktaandeel én het bedrag van de sponsorovereenkomst. De VRM besluit een administratieve geldboete van 25.000 euro op te leggen.