De prijzenslag tussen de supermarkten bereikt ongekende hoogtes.
Albert Heijn pakt uit met een nieuwigheid: '1+2 gratis'. “De scherpste actie ooit in Vlaanderen”, staat te lezen in de folder. Eerder deed Albert Heijn de Belgen al kennismaken met de '1+1 gratis'.
De Nederlandse keten Albert Heijn, zusterbedrijf van Delhaize gaat nu dus nog een stapje verder dan bij zijn vorige acties. Het Algemeen Boerensyndicaat was vorige week al boos op de supermarktketen omwille van het feit dat het de melkprijs met 7 cent had verlaagd, tot 55 cent per liter. “Een marketingstunt op de kap van de boeren”, gromde Hendrik Vandamme, voorzitter van het Algemeen Boerensyndicaat toen.
Albert Heijn zou marktaandeel willen veroveren met het oog op de komst van de Nederlandse supermarktketen Jumbo in ons land. Eind dit jaar opent de concurrent de eerste winkels in België. Daarom gaat Albert Heijn nu nog een stap verder en komt het met de bewuste '1+2 gratis'-actie. Wie bijvoorbeeld een pak Soubry-spaghetti koopt, krijgt er twee gratis bovenop. Dezelfde aanbieding geldt ook nog voor andere producten.
“Dit is du jamais vu, dit hebben we nog niet meegemaakt in ons land”, zegt retailexpert Gino Van Ossel (Vlerick Management School) in Het Laatste Nieuws. “Het enige wat nog spectaculairder is, is dat je de producten gratis weggeeft.”
Prijzenoorlog
Dit zal echter niet zonder gevolgen blijven. “Deze actie voorspelt dat er een nieuwe prijsoorlog op komst is. Veel hangt af van welk soort product in de aanbieding zit, soms gaat het om een afwijkend volume, bijvoorbeeld een heel groot volume. Soms voelt een concurrent zich alleen gedwongen tot competitie als er een winkel van Albert Heijn in de onmiddellijke omgeving van de eigen supermarkt is.”
Colruyt garandeert de laagste prijs en zal dus zijn prijzen verlagen op de producten waarop Albert Heijn de actie doet. Dit geldt echter wel enkel voor de Colruytwinkels in de buurt van een winkel van Albert Heijn.