Rolstoelgebruiker Kurt Vanhauwaert is in een open brief op Facebook niet mals voor de manier waarop de
NMBS hem behandelt. "Ik ben reiziger derde klasse." Zijn brief is ondertussen al meer dan zevenhonderd keer gedeeld.
"De NMBS heeft geen respect voor mij. Ik voel mij als een reiziger in derde klasse", begint Vanhauwaert zijn betoog gericht aan NMBS-CEO Sophie Dutordoir. "Als de NMBS vindt dat ik als rolwagengebruiker geen recht heb op degelijk openbaar vervoer, dan mag u dat gewoon in mijn gezicht zeggen."
De ontoegankelijke treinstellen moeten het ontgelden. "Zelfs de gloednieuwe M7-treinstellen, die ons de komende veertig jaar zullen vervoeren, beloven weinig goeds. Ook zij hebben standaard geen gelijkgrondse instapmogelijkheid. Dit wil zeggen dat het er niet naar uit ziet dat ik ooit helemaal zelfstandig de trein kan oprijden."
"Ze zien mij als een object"
"Waarom kom ik aan in Oudenaarde en krijg ik daar te horen dat de lift heel regelmatig niet werkt met warm weer? (...) Waarom zien ze mij meer als een object dat op en af de trein moet, in plaats van een gewone reiziger die ook op tijd op zijn werk moet zijn en niet altijd kan zeggen wanneer een vergadering gedaan is?", vraagt Vanhauwaert zich af.
Hij richt zich vooral tot NMBS-CEO Dutordoir. "Want ik wil een dikke pluim geven aan uw onderdanen. Mijn insziens ligt het niet aan hen, het ligt aan het management. Als u mij niet ziet als volwaardig reiziger, of daar niet naar handelt, dan is het zeer moeilijk voor uw personeel om dit wel te blijven doen", besluit hij.