Bloed, zweet, tranen en zeven jaar heeft het haar gekost om de bestseller ‘Het smelt’ in een filmscenario te gieten, maar vanaf vandaag kan je het regiedebuut van
Veerle Baetens eindelijk op het witte doek bewonderen. En de film kan duidelijk heel wat mensen bekoren.
Volgens Het Laatste Nieuws zette Veerle Baetens met ‘Het smelt’ een “straf regiedebuut” neer. De uitstekende acteerprestaties spelen daar geen onbelangrijke rol in. “Zowel Rosa Marchant als Charlotte De Bruyne - de jonge en oudere Eva - nemen je bijna twee uur lang mee op sleeptouw”, schrijft de krant. “Geen ellenlange dialogen, maar beelden en blikken die voor zich spreken en hard op je gemoed spelen. Straf hoe de jonge en oudere Eva moeiteloos in elkaar overvloeien. Charlotte De Bruyne heeft duidelijk op details gelet om de oudere versie van Eva geloofwaardig te spelen.”
Maar volgens de krant is het ook “bewonderenswaardig” hoe de jonge Rosa, die tijdens de opnames amper 16 was, zulke ingrijpende scènes wist neer te zetten, “alsof ze nooit eerder heeft gedaan”. De casting director heeft duidelijk zijn of haar beste beentje voorgezet. “Maar hoedje af ook voor regisseur Veerle Baetens die traumatische scènes op een beklijvende, maar respectvolle manier weet in beeld te brengen”, aldus Het Laatste Nieuws.
Meesterlijk
Hoewel de spanning volgens de recensent in de helft al wat durft weg te ebben en het einde van de film “voorspelbaar” wordt, is ‘Het smelt’ “een indrukwekkende film.” “De scènes zijn meesterlijk gefilmd, ze ademen veel nostalgie uit. Voor wie het boek niet heeft gelezen, komen de emotionele scènes hard binnen”, voegt de krant er nog aan toe. “Dit is geen film waarbij je vrolijk buitenstapt, maar laat dat je zeker niet tegenhouden.” ‘Het smelt’ krijgt maar liefst 4 sterren. Slotsom: “Hopelijk volgen er nog meer films van Veerle Baetens.”