Wout van Aert is al jarenlang de kopman van de klassieke ploeg van
Jumbo-Visma. Volgend jaar houdt Jumbo het weliswaar voor bekeken als hoofdsponsor.
En bij de Nederlandse wielerformatie hebben ze nog steeds geen nieuwe hoofdsponsor voorgesteld. Bij Radio Stelvio laat Wim Lagae - onder meer professor economie aan de KU Leuven en auteur - weten dat hij vreest dat de ploeg volgend seizoen niet meer zal bestaan.
“Wat ik vooral straf vind, is dat Jumbo dit realiseert. Ze hebben al die beste marginal gains, maar werken eigenlijk met tien à twintig miljoen euro mínder budget dan INEOS, UAE en Bahrein. En er hangt dus een zwaard van Damocles boven Jumbo-Visma”, opent Lagae.
“Bij Jumbo is er een nieuwe CEO - niet uit de familie - en die heeft gezegd dat ze té veel met de koers bezig zijn. Hij noemde het ‘een uitdovend verhaal’”, gaat hij verder. Jumbo gaat de stekker dus uit het wielerproject trekken, maar een opvolger hebben ze bij de ploeg nog niet gevonden.
Opdoeken
“Er waren ook roddels over Saoedische overnemers, maar dat zijn indianenverhalen… ”, aldus Lagae. “Volgens mij zijn dit economisch de laatste elementen van machtsvertoon van de Nederlandse wielerformatie", voorspelt hij een doemscenario.
“Naar mijn aanvoelen duurt het ook te lang voor ze een vervanger voor Jumbo hebben aangeduid", sluit de schrijver af. Mocht de ploeg ook écht opgedoekt worden, dan moeten Van Aert en co. deze winter nog op zoek naar een nieuwe werkgever. Wordt vervolgd…