Action is met maar liefst 168 procent gegroeid op tien jaar tijd. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van retailorganisatie Gondola. Hoe houdt Action zijn prijzen zo laag? Daarover onthult woordvoerder Frank van Rutten meer bij
HLN.be.
"Action kan zo goedkoop zijn door eenvoud in al onze processen en een zeer grote efficiëntie", aldus Frank van Rutten. "Zo kopen we veel tegelijk in, waardoor we minder betalen. Iets meer dan de helft van onze producten komt uit China, de rest hoofdzakelijk uit Europa."
Action heeft in totaal zo'n 2.400 winkels in elf landen. "En overal bieden we bijna hetzelfde assortiment aan." Alle winkels hebben ook dezelfde indeling. "Hoe minder afwijkingen, hoe eenvoudiger en dus goedkoper onze processen worden", aldus de woordvoerder van Action. Daarnaast zijn ze heel zuinig van nature en besparen ze waar mogelijk.
Geen luxe
"Onze winkels liggen niet in dure hoofdstraten, zijn netjes en verzorgd ingericht, maar niet luxueus. Onze marketing- en reclame-uitgaven zijn heel laag, we besparen op energie en op alles wat niet per se nodig is, zoals muziek in de winkels. Door dat alles zijn we extreem efficiënt in hoe we ons assortiment kopen, vervoeren, opslaan en verkopen. Bovendien hebben we slechts één derde aan vast assortiment, waardoor we vrijheid hebben om producten niet te verkopen als we die niet tegen de laagste prijs kunnen inkopen", besluit Van Rutten.