Mercedes-Benz pakt uit met blauwe verlichting en dit is waarom

16 mrt , 10:00 Binnenland
250315mercedesblauw

Autonome voertuigen zijn sterk in opkomst, maar voor medeweggebruikers is het vaak moeilijk om te zien of een auto volledig zelfstandig rijdt. Mercedes-Benz pakt dit probleem aan door een visuele indicator te introduceren: turquoise verlichting. In Duitsland heeft de autofabrikant goedkeuring gekregen om deze speciale verlichting te testen op voertuigen die rijden op autonoom ‘level 3’.

Het nieuwe verlichtingssysteem wordt ingezet op voertuigen die in bepaalde situaties volledig zelfstandig rijden. Dit betekent dat de bestuurder zijn handen van het stuur mag halen en zich met andere zaken kan bezighouden, zoals een film kijken of berichten lezen. De blauwe verlichting wordt zichtbaar op verschillende delen van de auto:

  • Achterlichten
  • Koplampen
  • Buitenspiegels

Met deze indicator kunnen andere weggebruikers en politieagenten in één oogopslag zien dat de auto autonoom rijdt.

Waarom turquoise?
Volgens Mercedes is turquoise de ideale kleur omdat deze goed onderscheidbaar is van andere lichten in het verkeer, zoals rode achterlichten, oranje richtingaanwijzers en blauwe noodverlichting. Het doel is om turquoise wereldwijd als standaardkleur voor autonome voertuigen te introduceren, maar momenteel zijn daar nog geen internationale afspraken over gemaakt.

Duitsland loopt voorop in de acceptatie van autonome voertuigen en heeft Mercedes goedkeuring gegeven om tot juli 2028 testen uit te voeren met de blauwe verlichting. Dit geldt voor auto’s die rijden volgens ‘level 3’-autonomie, waarbij de bestuurder niet constant hoeft in te grijpen zolang de snelheid onder 95 km/u blijft en hij of zij kan reageren indien nodig.

Vooralsnog is autonoom rijden op dit niveau in Nederland niet toegestaan. Wel wordt er gekeken naar regelgeving die deze technologie in de toekomst mogelijk maakt.

Impact op weggebruikers en handhaving
De introductie van blauwe verlichting heeft meerdere voordelen. Andere weggebruikers kunnen beter anticiperen op de rijstijl van autonome voertuigen en politieagenten kunnen makkelijker controleren of een bestuurder gebruikmaakt van de zelfrijdende functie. Dit voorkomt misverstanden en draagt bij aan een veiligere integratie van autonome voertuigen in het verkeer.