Audi houdt vast aan traditie met de onthulling van de nieuwe A6 Avant. Waar eerder werd gespeculeerd over een naamswijziging naar ‘A7 Avant’, blijft de Duitse autobouwer trouw aan de bestaande nomenclatuur. Ondanks de naam blijft Audi wel vernieuwen, met een aangescherpt design, geavanceerde technologieën en geëlektrificeerde aandrijflijnen. Autofans deelt de eerste details over deze langverwachte break.
De nieuwe A6 Avant blijft een traditionele stationwagen, zonder SUV-invloeden. Het front oogt strakker en is geïnspireerd op de kleinere A5, met een afgeronde Singleframe-grille en scherp gesneden koplampen. Audi biedt de optie om uit zeven verschillende lichtsignaturen te kiezen. Opvallend is de achterzijde, waar de LED-verlichting niet in een doorlopende balk zit, maar erboven lijkt te zweven. Hierdoor krijgt de A6 een onderscheidend silhouet, dat ondanks de grotere afmetingen aerodynamischer is dan de compacte A5 Avant.
Digitaal interieur met drie schermen
Binnenin zet Audi de lijn door van de A5, met een cockpit die gedomineerd wordt door digitale displays. Standaard beschikt de bestuurder over een 11,9-inch digitaal instrumentarium en een 14,5-inch infotainmentscherm. Optioneel kan de passagier een extra 10,9-inch display krijgen. Dit digitale ecosysteem moet de rijervaring intuïtiever en moderner maken.
Qua ruimte maakt de A6 Avant een opmerkelijke keuze. De koffer biedt 503 liter bagageruimte, minder dan zowel de BMW 5 Touring (570 liter) als de Mercedes E-Klasse Estate (615 liter). Zelfs de vorige generatie A6 Avant had met 565 liter een grotere kofferinhoud. Audi benadrukt dat het exacte volume afhangt van de gekozen motorisatie. Bij neergeklapte achterbank kan de laadruimte oplopen tot 1.534 liter.
Motoren met milde hybridetechnologie
De nieuwe A6 Avant biedt keuze uit zowel benzine- als dieselmotoren, waarbij elektrificatie een steeds grotere rol speelt. Het motorengamma bestaat uit:
De 3.0-liter benzinemotor en de 2.0-liter diesel zijn voorzien van Audi’s ‘MHEV Plus’-technologie. Dit mildhybridesysteem bevat een 24 pk sterke elektromotor en een 1,7 kWh-accu, waardoor de auto bij lage snelheden kortstondig elektrisch kan rijden en het brandstofverbruik wordt verlaagd.
Prijs en beschikbaarheid
Audi opent de orderboeken eind maart, met een instapprijs van 58.600 euro voor de 2.0-liter benzinemotor. De dieselversie met mildhybride techniek is verkrijgbaar vanaf 63.250 euro. De prijs voor de krachtigere 3.0-liter V6 wordt later bekendgemaakt.
Wat ontbreekt in deze onthulling, is de sedanversie van de A6. Audi heeft hierover nog geen details vrijgegeven, maar het is waarschijnlijk dat er een A6 Sportback op komst is als alternatief voor de inmiddels verdwenen A7.