Strengere regels voor fietsparkeren: dit moet je weten

16 mrt , 20:00 Binnenland
fietspixabay

In september 2026 treedt de nieuwe Code van de openbare weg in werking, wat een aantal belangrijke veranderingen met zich meebrengt. Een van de opvallendste maatregelen is de verplichting om op voetpaden minstens anderhalve meter ruimte vrij te houden. Dit heeft directe gevolgen voor fietsparkeren in steden en gemeenten.

Met de nieuwe regelgeving wordt het verboden om fietsen tegen gevels te plaatsen als hierdoor de verplichte doorgang op het voetpad in het gedrang komt. Dit kan vooral in drukke stedelijke gebieden een probleem vormen, waar fietsers vaak noodgedwongen hun tweewieler op het voetpad achterlaten. De Fietsersbond roept daarom op tot actie.

Meer fietsinfrastructuur nodig
Volgens Wies Callens, voorzitter van de Fietsersbond, moeten steden en gemeenten dringend investeren in extra fietsparkeerplaatsen. “Je kan meer fietsrekken zetten, maar ook inpandige stallingen creëren, zoals in leegstaande gelijkvloerse verdiepingen,” stelt hij in een interview met VRT 1. Dit biedt een duurzame oplossing zonder extra openbare ruimte in te nemen.

Een andere optie is het herbestemmen van autoparkeerplaatsen. “Op de ruimte van één geparkeerde auto kunnen acht fietsen gestald worden,” aldus Callens. Dit zou niet alleen het fietsparkeerprobleem verlichten, maar ook bijdragen aan een fietsvriendelijker stadsbeeld.

Een uitdaging voor lokale besturen
De nieuwe regelgeving stelt lokale besturen voor een uitdaging: hoe zorgen ze ervoor dat fietsers voldoende parkeermogelijkheden hebben zonder het voetpad te blokkeren? Het herdenken van de openbare ruimte en het investeren in slimme oplossingen wordt cruciaal in de aanloop naar september 2026.