Waarom het misloopt bij de autokeuring: werknemers trekken aan de alarmbel

24 mrt , 18:00 Binnenland
250317autoekeuring

Wie onlangs zijn wagen liet keuren in Hoboken of elders in Vlaanderen, kreeg misschien een pamflet in de handen gedrukt. Niet van een verzekeraar of een garage, maar van de vakbond ACV Puls. Die wil aandacht vragen voor de mens achter de keuring: de werknemer die dagelijks de stroom auto’s moet verwerken in omstandigheden die steeds zwaarder worden.

Volgens vakbondsafgevaardigde Elke Gelen is het hoog tijd dat de spotlight ook eens op de werkomstandigheden valt. “Achter die lange wachtrijen zitten mensen die het beste van zichzelf geven, ondanks de druk. Maar het zijn zij die geconfronteerd worden met boze klanten en frustraties", vertelt ze aan Gazet van Antwerpen. “En dat terwijl het echte probleem elders ligt: structureel personeelstekort, infrastructuur die achterloopt en werkdruk die jaar na jaar toeneemt.”

Online afspraak is geen overbodige luxe
Hoewel de frustratie van klanten begrijpelijk is, roept de vakbond op tot meer begrip. Wie niet wil aanschuiven of het risico op miscommunicatie wil beperken, kan best online een afspraak maken. Zeker in drukke periodes voorkomt dat veel ergernis – voor iedereen.

De vakbondsactie was voelbaar in onder meer Hoboken, maar het protest klinkt in heel Vlaanderen. Of er meer acties volgen, is nog niet duidelijk, maar de boodschap is dat het huidige systeem stilaan onhoudbaar wordt, voor zowel werknemer als klant.