In België zijn er jaarlijks meer dan 600 verkeersdoden. Dat is bijna 2 per dag. Verschillende regeringen beloofden al dat aantal tegen 2020 terug te brengen tot 420, of tegen 2010 te halveren. Dat meldt Het Nieuwsblad. Maar is dat wel haalbaar?
Onwaarschijnlijk, aldus veiligheidsinstituutVias in een tienpuntenplan dat het – met het oog op de Vlaamse en federale verkiezingen van eind mei – aan alle politieke partijen bezorgde. Vias raadt hen aan om 10 maatregelen in te voeren voor een veiliger verkeer.Het meest opmerkelijke voorstel: privébedrijven die flitscontroles gaan uitvoeren.
Nu heeft de politie een tekort aan agenten om regelmatig controles uit te voeren op alle gevaarlijke pleggen. Dit zou dus een goede aanvullingen zijn, aldus Stef Willems van Vias. “Voor de goede orde: de politie zou natuurlijk blijven bepalen waar er gecontroleerd wordt. En zo’n bedrijf zou ook niet betaald worden per overtreding.”
Nultolerantie en helmplicht
Ook alcohol moet strenger worden aangepakt. Vias pleit daarom voor een totaal alcoholverbod voor zowel beginnende chauffeurs als voor alle motorrijders. “Tegenstanders werpen altijd op dat een nultolerantie voor alcohol jonge chauffeurs stigmatiseert. Maar onze bevraging toont net aan dat jongeren zélf vragende partij zijn: 7 op de 10 jongeren zijn voorstander.” Ook motorrijders kunnen het best geen alcohol drinken. “Motorrijden vraagt immers veel meer behendigheid dan autorijden.”
Voor fietsers dringt Vias er ook op aan om een helmplicht in te voeren voor jongeren onder de 14 jaar. Volgens de experts bestaat daarvoor een groot draagvlak bij de bevolking. “Uiteraard moet er ook blijvend worden geïnvesteerd in veiligere fietspaden”, benadrukt Willems. De Fietsersbond vreest echter dat de helmplicht een daling van het fietsgebruik met zich mee zal brengen.
Ook deze maatregelen moeten verkeer veiliger maken
- Verbod op radarverklikkers die mobiele controles aanduiden.
- Veiliger weginfrastructuur.
- Snellere en meer gepaste bestraffing van verkeersovertreders. “Want de huidige straffen schrikken niet alle verkeersovertreders af.”
- Verdere uitbreiding van zone 30 in stad- en dorpscentra.
- Op veel grotere schaal inzetten van speekselanalyse om bestuurders te controleren op drugsgebruik.
- Ondersteuning van voertuigautomatisering door de overheid, denk aan het mee mogelijk maken van rijhulpsystemen die autorijden veiliger maken.
- Geïntegreerde aanpak van de zorg voor verkeersslachtoffers.