Astrid Coppens is erg populair op sociale media. Ze heeft een groot bereik op onder andere Instagram en TikTok en geregeld deelt ze ook gesponsorde of betaalde posts. Daar krijgt ze nu een duidelijke waarschuwing voor.
De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft Astrid Coppens opnieuw gecontacteerd wegens het schenden van het nieuwe mediadecreet. Dat meldt Het Laatste Nieuws. De onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, die werd opgericht door de overheid, stelt dat Astrid niet altijd vermeldt wanneer ze een vergoeding krijgt voor het delen van commerciële berichten.
Sinds vorig jaar moeten influencers echter duidelijk aangeven wanneer ze een compensatie krijgen voor het posten van zulke berichten. Ze moeten dan ‘advertentie’ of ‘publiciteit’ vermelden bij de gesponsorde posts. Tussen 15 januari en 15 februari van dit jaar postte Astrid zeven video’s waarin ze reclame maakte voor bepaalde producten, diensten of merken zonder dit expliciet aan te geven.
Waarschuwing
Astrid zal echter geen boete krijgen. De VRM vindt dat een waarschuwing een goede sanctie is, omdat deze regel nog relatief nieuw is. Bovendien is Coppens niet de enige die al gecontacteerd werd door de regulator. Onder andere Sarah Puttemans en Steffi Mercie werden ook al op de vingers getikt door de toezichthouder.