In verschillende supermarkten zijn pompoenen deze week nauwelijks te vinden, met lege rekken waar normaal butternut- of hokkaidopompoenen liggen. Volgens woordvoerder Roel Dekelver van Delhaize is het natte voorjaar de boosdoener. “Veel producten hebben niet de kwaliteit om in de rekken te liggen door rotte plekken en een verminderd aanbod", licht hij toe. De keten werkt samen met één teler die een slechte oogst had.
De Boerenbond bestrijdt deze verklaring en wijst erop dat de verantwoordelijkheid bij de supermarkten ligt. “Als er geen pompoenen zijn, ligt dat zeker niet aan onze telers", stelt Tessa De Prins. Colruyt bevestigt dit door te melden dat zij recent 250.000 kilo Belgische pompoenen verkochten en benadrukt dat er geen tekorten zijn, hoewel het aanbod kleiner is dan vorig jaar.
Prijs en Contracten
Volgens de Boerenbond willen sommige supermarkten de geïndexeerde prijs niet betalen, mede omdat er vorig jaar een overaanbod was. Pompoenboeren merken op dat extra leveringen moeilijk te realiseren zijn, vooral tegen de oorspronkelijke prijs. De productie is dit jaar 10 tot 25 procent lager, afhankelijk van de omstandigheden. Voor biopompoenen is de daling zelfs 35 procent.
Natuurlijke Uitdagingen
Jeroen Deridder, pompoenkweker in het Waasland, bevestigt dat het een moeilijk seizoen is geweest door het natte voorjaar. “Onze productie ligt 20 procent lager, en de stock slinkt sneller", zegt hij. Verschillende boeren wijzen erop dat kosten dit jaar stegen door de intensieve strijd tegen onkruid.
De Boerenbond vraagt supermarkten om hun verantwoordelijkheid te nemen en een eerlijke prijs te betalen. “De schuld bij de boer leggen is respectloos. Vertel het verhaal eerlijk aan de consument", aldus De Prins.