Een boete krijgen omdat je je abonnement niet hebt gescand op bus of tram, het overkomt helaas ook mensen voor wie dat scannen net moeilijk of verwarrend is. De Lijn wil daar nu komaf mee maken en werkt volop aan een oplossing om reizigers met een beperking uit de gevarenzone te halen. Dat meldt HLN.
Voor wie blind, slechtziend, mentaal beperkt is of leeft met beginnende dementie, is het inscannen van een vervoersbewijs vaak niet vanzelfsprekend. Toch is het vandaag nog steeds verplicht. Wie niet scant, riskeert een boete. Maar daar wil De Lijn nu van af voor deze doelgroep.
“We willen hen opnieuw een eenvoudige oplossing aanbieden, zodat het tonen van een smartphone of een visueel herkenningsteken volstaat,” zegt woordvoerder Marco Demerling.
Een systeem zoals BlueAssist – dat vroeger bestond maar stilletjes verdween – lijkt opnieuw op tafel te liggen. Daarmee konden reizigers via een herkenbare knop of boodschap aan het personeel tonen dat ze assistentie nodig hadden of niet konden scannen. “We bekijken of we dit of iets gelijkaardigs weer kunnen invoeren,” aldus Demerling. De gesprekken met verschillende belangenorganisaties zijn al gestart.
Breder dan je denkt
De nieuwe regeling is niet alleen bedoeld voor mensen met een fysieke of mentale beperking, maar ook voor personen die de taal niet goed beheersen of die te maken krijgen met beginnende geheugenproblemen. “We willen dat iedereen zich veilig en welkom voelt op ons netwerk.”
Voor mensen met een visuele beperking bestaat er vandaag al een uitzondering, maar die moet nu dus uitgebreid worden naar een bredere groep.
De Lijn benadrukt dat het inscannen van abonnementen wél essentieel blijft voor andere reizigers. Het helpt niet alleen om zwartrijden te voorkomen, maar ook om inzicht te krijgen in het gebruik van het openbaar vervoer.
“Maar voor wie scannen onmogelijk maakt, moeten we menselijkheid boven regeltjes zetten", besluit Demerling. Het nieuwe systeem moet volgens De Lijn op korte termijn ingevoerd worden.