De laatste tijd circuleren er frauduleuze e-mails in naam van de
NMBS. In deze e-mails beweren cybercriminelen dat je abonnement dubbel betaald is en vragen ze je om te antwoorden, zodat ze een zogezegde terugbetalingslink kunnen sturen. Deze e-mails zijn echter bedoeld om je persoonlijke gegevens te bemachtigen.
Hoe herken je phishing?
NMBS benadrukt dat ze nooit via e-mail vertrouwelijke informatie opvraagt. Zie je een bericht dat om persoonlijke gegevens vraagt, klik dan niet op de links, open geen bijlages en reageer niet. Verdachte e-mails kan je doorsturen naar
[email protected] om deze meldingen te laten onderzoeken. Ook verdachte sms’jes kan je doorsturen via een screenshot naar dit e-mailadres.
Wat te doen bij verdachte berichten?
Heb je op een link geklikt, vul dan geen verdere gegevens in en sluit onmiddellijk de website. Verander direct wachtwoorden als je ze hebt doorgegeven, vooral als je die wachtwoorden op andere plaatsen gebruikt. In geval van geldverlies of afpersing doe je best aangifte bij de politie. Als er bankgegevens betrokken zijn, neem dan contact op met je bank en/of Card Stop via 078 170 170 om mogelijke frauduleuze transacties te blokkeren.
Bron: Safeonweb