Een onbekend nummer belt je op en een stem meldt dat er een verdachte banktransactie is gedetecteerd. Of je even op ‘9’ wil drukken om die te bevestigen – en op ‘1’ als je een medewerker wil spreken. Klinkt onschuldig? Niets is minder waar. De Federale Overheidsdienst Economie slaat alarm: dit is een nieuwe en gevaarlijke vorm van telefonische oplichting.
Bij deze vorm van fraude gebruiken criminelen een opgenomen kunstmatige stem die klinkt als een standaard bericht van je bank. De bedoeling? Jou in paniek brengen en je overhalen om door te verbinden. Want vanaf het moment dat je een toets indrukt, word je rechtstreeks doorgeschakeld naar een echte oplichter die je verder in het web probeert te lokken.
Zo gaan ze te werk
Zodra je in gesprek bent met de zogenaamde “bankmedewerker”, probeert die je ervan te overtuigen dat je account in gevaar is. Vaak klinkt het alsof er snel gehandeld moet worden. De oplichter vraagt vervolgens naar gevoelige gegevens zoals je bankkaartnummer, codes of andere persoonlijke informatie – zogezegd om je te beschermen, maar in werkelijkheid om jou te bestelen of je identiteit te misbruiken.
Wat moet je doen?
De FOD Economie benadrukt dat je vooral niet moet ingaan op het gesprek. “Hang meteen op,” klinkt het. “Laat je niet misleiden door de urgentie of de professionele toon van het bericht. En als er een voicemail wordt achtergelaten: bel zeker niet terug. Verwijder het bericht onmiddellijk.”