Fastfoodgigant McDonald's heeft voor het eerst in bijna vier jaar een verrassende dubbele cijferdaling in de wereldwijde verkoop ervaren. De nettowinst van de keten daalde met 12% naar 2,37 miljard euro, of 3,32 euro per aandeel in het tweede kwartaal, van juni 2023 tot juni dit jaar, te midden van inflatie en hogere prijzen.
McDonald's verwacht dat de verkoop de komende kwartalen blijft dalen en werkt aan aanpassingen om de trend om te keren. "De grootste klap voor McDonald's is dat consumenten met een laag inkomen echt minder vaak bezoeken, en dat compenseert meer dan de typische teruggang die McDonald's normaal ziet in moeilijkere economische tijden", verklaarde Edward Jones-analist Brian Yarbrough.
McDonald's- voorzitter en CEO Chris Kempczinski vertelde investeerders op maandag: "We werken er snel aan om dat te verhelpen. Kopers zien ons nog steeds als de leider in waarde ten opzichte van onze belangrijkste concurrenten, maar het is duidelijk dat onze waardeleiderschap recentelijk is verkleind", zei hij.
McDonald's bood een maaltijddeal van 6 euro aan met een McDouble of McChicken, vier McNuggets, kleine frietjes en een frisdrank, bij veel van zijn vestigingen. Het zou eind juli aflopen, maar sommige vestigingen zijn van plan het in augustus te verlengen om de verkoop te stimuleren, meldde Fox Business.
Sommige analisten geloven dat maaltijddeals de sleutel zijn tot het herstel van McDonald's. "Hoewel het nu wat traag is, zouden de dingen in de tweede helft van het jaar beter moeten worden... met betere waarde op het menu", zei Brian Mulberry, een client portfoliomanager bij Zacks Investment Management.