Startnota van Bart De Wever heeft grote gevolgen voor automobilisten: 'Factuur wordt veel duurder'

21 aug 2019, 17:00 Politiek
bartdewever 28
De factuur van de automobilist kan fors gaan stijgen als de nieuwe Vlaamse regering de autofiscaliteit aanpast zoals in de startnota van Bart De Wever (N-VA) staat aangegeven. Dat blijkt uit een raming van sectorfederatie Febiac.
“In de verkeersfiscaliteit vergroenen we het wagenpark via de invoering vanaf 2020 van de nieuwe Europese verbruiks- en emissietest (WLTP) voor voertuigen”, schreef De Wever in zijn nota. “Meer vervuilende wagens worden duurder, milieuvriendelijkere wagens goedkoper.”
WLTP is de nieuwe methode om de uitstoot en het brandstofverbruik van auto's te meten. De nieuwe test heeft volgens automobielfederatie FEBIAC grote gevolgen voor de autofiscaliteit. Als men uitgaat van een gemiddelde stijging van 20 procent van de CO2-uitstoot zal zowel de jaarlijkse rijtaks als de BIV (belasting op inverkeerstelling), die eenmalig wordt betaald, omhoog gaan.

Forse stijging

Voor een kleine stadswagen met benzinemotor stijgt de BIV van 114 naar 231 euro. Voor een benzinewagen in de compacte middenklasse stijgt de BIV zelfs van 357 naar 850 euro. Een Diesel met dezelfde uitstoot is ruim drie keer duurder aan BIV. Bij de aankoop van een hybride auto is de stijging beperkt. De stijging geldt wel enkel voor particulieren en rechtspersonen. De fiscaliteit voor leasingwagens is voor het federale niveau.

Contraproductief

“De verhogingen zijn van die aard dat ze niet aanvaardbaar zijn voor de consument en contraproductief zullen werken op de uiteindelijke doelstelling, namelijk de consument doen kiezen voor schonere en zuinigere voertuigen", waarschuwt woordvoerder Joost Kaesemans van Febiac.