Walter De Donder over voorval met Koen Crucke in 'Samson': "We konden niet meer spreken van het lachen"

10 feb 2022, 9:00 Binnenland
220209WALTERDEDONDERKOENCRUCKE
Walter De Donder blikt in een interview aan onze redactie terug op zijn carrière bij ‘Studio 100’, en dat in combinatie met zijn mandaat als burgemeester.
In 1990 maakte Vlaanderen kennis met ‘meneer de burgemeester’ in de kinderserie ‘Samson & Gert’. Vandaag heeft Walter De Donder 32 jaar carrière bij ‘Studio 100’ op de teller staan. Daar heeft hij tal van fijne herinneringen aan overgehouden.  
De combinatie van acteur en burgemeester van Affligem was dan ook niet altijd makkelijk, maar De Donder voelt zich eerder verwend door de waaier aan activiteiten binnen zijn professionele leven.  

Wat is jou bijgebleven uit die ellenlange lijst aan herinneringen?  

“Er is zó veel gebeurd in al die jaren. We hebben zo veel plezier en lol gehad, dat het moeilijk wordt één moment uit te pikken. We hebben ook niet zo heel veel mensen de revue zien passeren. Maar Ann Petersen was een hele grote, ik keek daarnaar op."
"Het was zeer vreemd voor mij om haar als jonge gast de set te zien binnenwandelen. Iemand uit de televisiewereld van de jaren ‘50, ‘60, toen de televisie pas begon, zien binnenkomen en naast jou op de set te hebben, dat is een zeer vreemd gevoel moet ik zeggen."
"Ann heeft me veel geleerd en we hebben ons goed geamuseerd. Zij was een uitstekende actrice. Ze kende haar teksten altijd van a tot z en omgekeerd. Je kon haar nooit betrappen op een fout, zeer professioneel."
"Op de duur is ze wat ouder en sukkelachtiger geworden, maar toch blijven spelen. Dat zijn van die acteurs en actrices die ze nu niet meer maken. Die doen door tot ze er op het podium bij neervallen.”

Hoe was de samenwerking met Koen Crucke? 

“Ook met Koen Crucke heb ik veel plezier beleefd. Toen hij nog zo dik was, hebben we vertoningen gehad...(lacht). We speelden Hans en Grietje tijdens de kerstshow. Hij nam de rol van Hans op zich en ik die van Grietje."
"Koen moest de kruimeltjes rapen die we dienden te volgen. En ik liet hem toen zitten om die kruimeltjes op te rapen, maar het lukte Koen niet meer om recht te staan."  
"De hele zaal lag toen in een deuk. Dus je kunt het je voorstellen: zo’n dikke Hans met een korte broek aan die die kruimeltjes wil rapen en niet meer recht geraakt... We konden niet meer spreken van het lachen. Dat zijn van die toestanden die me altijd bijblijven.”

Hoe ervaar je het weerzien met de collega's iedere keer? 

"Wij, de groep, zien elkaar eigenlijk buiten de set nooit. Vreemd, hé? Maar wanneer we elkaar terugzien, is het alsof er geen tijd tussen heeft gezeten, net zoals je dat hebt met familie."
"Sommige familieleden zie je weinig, maar dan zie je elkaar terug en je pikt meteen de draad weer op. En dat hebben wij ook een beetje. Wanneer we elkaar zien, is het altijd feest. Daar kan niemand tussenkomen. Dat is zoals broers die elkaar lang geleden gezien hebben en die dan samenkomen en dingen beginnen te vertellen."  
"We gebruiken een soort humor en een soort woordspeling waar niemand iets van snapt. Het is als het ware een soort codetaal die we intussen hebben ontwikkeld. Dat is heel geestig, want niemand heeft daar boodschap aan. Wij zijn een soort oude familie."
"Wanneer we elkaar terugzien, is het lachen vanaf de eerste minuut. Het is niet zo dat we opnieuw moeten warmlopen om elkaar te leren kennen, dus dat is wel fijn.” 

Naast ‘meneer de burgemeester’ in Samson ben je ook burgemeester in Affligem. Het lijkt niet evident om de activiteiten binnen ‘Studio 100’ gedurende een lange periode te combineren met een mandaat als burgemeester in Affligem. 

“Op een bepaald moment is dat inderdaad moeilijk geweest. Het was een gepuzzel om de tv-opnames van ‘Samson & Gert’, de films en optredens van ‘Kabouter Plop’ in Nederland en België te combineren met het mandaat als burgemeester."
"Sommige avonden stopte ik na een optreden of opname om 22 uur nog aan het gemeentehuis en werkte ik een tweetal uur op mijn bureau, vaak tot ‘s nachts of middernacht, of op zondag omdat het niet anders kon."
"Dat is even doorbijten, maar als je een verantwoordelijkheid opneemt of een engagement aangaat, dan moet je dat ook ten volle doen. Dan kan je niet zeggen: ‘Ik heb nu even geen tijd.’ We hebben met ‘Studio 100’ ook altijd gewerkt op momenten dat andere mensen thuis waren, zoals op Kerstmis, Nieuwjaar, tijdens de vakantieperiodes... Dus ik ben het wel gewend. Ik maak daar ook niet zo’n punt van."
"Ik heb het altijd wel zeer boeiend gevonden. Vandaar ben ik een beetje verwend. Ik vind het boeiend om in je leven twee totaal uiteenlopende dingen te kunnen doen. Dat is heel verrijkend voor je geest. De mediawereld is een totaal andere wereld waar mensen anders met elkaar omgaan: heel vriendschappelijk, heel open."
"In die wereld is een open geest en een breeddenkendheid aanwezig. Er is plezier, en er wordt veel gelachen, vaak om dingen die we beter niet horen."
"In die groep van Samson blijven we allemaal die jonge gasten van vroeger een beetje, en in de politiek is daar dan weer die zekere sérieux en een administratieve, juridische benadering van de zaken. Er is ook veel hypocrisie in de politiek en veel ernst, of gespeelde ernst."
"Het is een totaal ander gevoel, een andere wereld. Mensen gaan daar ook anders om met elkaar. Ik heb in de politiek veel geleerd van bijvoorbeeld technische zaken. En in die andere wereld heb ik elke dag te maken gekregen met duizenden joelende kinderen. We maakten samen dingen waar mensen van houden."
"Het is zo’n waaier van professionele activiteiten, dat ik alleen maar gelukkig mag zijn dat ik dat heb kunnen doen.”

Van 20/03 tot 14/05 ga je on tour met de show ‘Een nieuwe muts voor Plop’. Hoe hard kijk je hier naar uit?  

“We zijn al twee jaar aan het vooruitduwen, want elke keer opnieuw werd de show uitgesteld. De show heb ik deze keer trouwens zelf geschreven. We zitten dus écht te wachten."
"Volgende week hebben we onze eerste repetitie, dus we zullen zien waar het ons brengt. Ik neem aan dat we nu door de zwaarste golven zijn en dat de show wel zou kunnen doorgaan. Misschien in een verminderde capaciteit, maar toch.”

Wat als de show nu opnieuw wordt afgelast?  

“Dat zou echt een domper zijn. Als we het nu moeten afblazen om een of andere reden, dan moeten we het weer over de zomer tillen en dan liggen we straks drie jaar stil. Nu moet je je nog afvragen: ‘Kan ik het nog?’ Dat is nu een beetje kort door de bocht, maar ja."
"Tijdens ‘25 jaar Studio 100’ in Plopsaland heb ik heel wat acteurs gezien die het heel snel kwijt waren, die het moeilijk hadden om hun teksten te onthouden. Dat komt omdat het geheugen niet meer getraind is. Ik ben er ook van geschrokken dat dat zó vlug weggaat."
"Ik heb jarenlang niets anders gedaan dan dagelijks teksten uit het hoofd leren. Soms veel, soms weinig, maar dat is een bepaalde training. Soms lees je iets, en meteen zit die tekst in je hoofd. En als je dat niet veel onderhoudt, dan gaat dat heel snel weg. Vooral bij de oudere collega’s, en dat is verontrustend.”

In december 2021 is de Grote Sinterklaasshow op de valreep geannuleerd, wat een domper van formaat was voor Studio 100. Hoe heb je dit ervaren? 

“Tot op de middag stonden we allemaal in kostuum op de repetitie. Op dat moment kwam de boodschap: ‘Het gaat niet door.’ Ik had dat wel al voelen aankomen. Aangezien ik burgemeester in Affligem ben, ben ik dus vertrouwd met het noodplan en hoe de overheid omgaat met dat soort zaken."
"Mijn intuïtie zei me altijd: ‘Dit gaat niet door.’ We zijn desondanks toch blijven repeteren. Dat was ook een soort spel. Indien ‘Studio 100’ de show zou afblazen, kwamer geen ondersteuning van de overheid. Je moet wachten tot de overheid het afblaast en dan krijg je ondersteuning.  
Het is nu uitgesteld, maar niet verloren, zeggen ze. Toch weet ik niet of we dat kunnen herhalen. Ik denk dat het een combinatie met de ‘Rewindparty’ zal worden. Die show apart in elkaar boksen hebben we jaren gedaan en je kan het nog apart doen als je genoeg vertoningen kan spelen, want dat is ook een dure aangelegenheid."
"Indien je dat kan combineren met avondvertoningen, dan druk je wat op de productieprijs. Het hangt er nu nog vanaf welke formule overeind zal blijven de volgende editie. Het is een beetje afwachten."